Blogosfera Gminy Brwinów

Czytelnia

Najnowsze wpisy mieszkanek i mieszkańców gminy Brwinów.

from Archiwum Gminy Brwinów

Źródło: Stowarzyszenie Projekt Brwinów brwinow.org [zarchiwizowane z tego adresu].

Czy lokalna prasa jest czwartą władzą? Czy regionalne pisma są niezależne? Powinny też pełnić funkcję kontrolną: opisywać lokalne problemy i pomagać w ujawnianiu nieprawidłowości życia publicznego.

Zwykle bywa jednak tak, że tytuły wydawane przez władze samorządowe opisują jedynie jej sukcesy i osiągnięcia. Problemy z utrzymaniem swojej niezależności mają także gazety prywatne. Naciski na nie powodują, że – według szacunków Włodzimierza Chorązkiego z Ośrodka Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego – faktyczną niezależnością cieszy się jedynie co czwarta – piąta prywatna gazeta lokalna.

Takie są dane ogólnopolskie – my chcemy przyjrzeć się z bliska naszej prasie lokalnej.

Wywiad z prezesem Stowarzyszenia Arkadiuszem Kosińskim

Źródło: “Gość dnia” – Radio Niepokalanów 04-09-2009 r. [zarchiwizowane z tego adresu]

Panie Prezesie, na końcu prosiłbym o kilka słów informacji na temat innego Państwa projektu monitoringu niezależności pracy lokalnej.

Tu wchodzimy na poletko dość takie dziwne. Jakiś czas temu dostaliśmy sygnał od jednej z mieszkanek naszej gminy, że jedna z gazet, ona napisała jakąś informację do prasy taką kłopotliwą dla Urzędu Gminy, dla burmistrza Gminy Brwinów. Jedna z gazet odmówiła publikacji tej informacji. Jednocześnie w rozmowie prywatnej redaktor powiedział jej, że oni nie mogą takie rzeczy publikować, ponieważ mają podpisaną umowę z gminą i przekazał jej kontakt do zupełnie innej gazety, żeby po prostu tam się zwróciła i tam na pewno ta sprawa zostanie załatwiona.

Myśmy zaczęli ten temat drążyć. Podpisanie umowy może wiązać się z tym, że gmina płaci pieniądze, gmina ma zapewniony czas antenowy, czy miejsce w gazecie pod publikację swoich informacji, ale z drugiej strony gmina nie powinna mieć prawa recenzowania tego, co się znajduje na pozostałych stronach gazety. Myśmy wystąpili do wszystkich gmin, powiatów naszej części Mazowsza, począwszy od Grodziska Mazowieckiego, Błonia, poprzez Brwinów, Pruszków, na Michałowicach skończywszy i na Nadarzynie.

W ramach ustawy o dostępie do informacji publicznej poprosiliśmy o przekazanie nam kopii umów z prasą, z nadawcami radiowymi. I stanęły nam włosy dęba na głowie w momencie kiedy zobaczyliśmy, że w umowach tych znajdują się zapisy, na przykład takie, że Urząd Gminy Brwinów akceptuje “szczotkę” gazety. Czyli gazeta przed publikacją przesyła mailem szczotkę, czyli tę taką ostatnią wersję gazety, z prosi o akceptację.

Czyli teraz jeśli gazeta opublikuje dane, czy jakieś informacje nieprzychylne dla Urzędu Gminy, na podstawie tej umowy można byłoby, gmina mogłaby wstrzymać publikację.

De facto gmina staje się rozumiem redaktorem naczelnym danej gazety?

No bez mała, tak. I my ten temat dalej drążymy. No obawiam się, że tutaj wystąpimy do być może wystąpimy do wyższych instytucji z prośbą o uznanie tych zapisów, jako zapisy niezgodne z przepisami.

A coś się udało już wywalczyć w tym temacie?

Słucham?

Coś się w tym temacie już udało wywalczyć?

To znaczy, powiem panu tak, no myślę, że tak, bo samo nagłośnienie sprawy.. Ja byłem na przykład na rozmowie z burmistrzem Brwinowa. Myślę, że żaden z urzędów, może przesadzam, ale myślę, że nie poważy się na to, żeby wykorzystywać w tej chwili te zapisy umowy, bo o sprawie mogłoby być zbyt głośno.

Tak ja przynajmniej w tej chwili myślę. No będziemy temat dalej drążyć, naprawdę sprawa jest tak rozwojowa, ja nie spodziewałem się, że dojdziemy do takich wniosków. Chyba zresztą jest dziwna sytuacja, bo są gminy, które nie mają podpisanych umów z prasą, po prostu przekazują te informacje do prasy i prasa albo je publikuje, albo nie, ale są również gminy, które płacą rocznie na, zabezpieczają sobie rocznie te wydatki na prasę w kwocie na przykład około 30 tysięcy złotych.

To nie jest mało, bo jedna gazeta dostaje, nie wiem, 900 zł, inna dostaje 700, ktoś tam jeszcze, ale ma zagwarantowane konkretne pieniądze z urzędu gminy. I mam nadzieję, że to również stowarzyszenie będzie ten temat drążyło.

(...)

Więcej informacji na brwinów.org. A moim i Państwa gościem był dziś prezes Stowarzyszenia Projekt Brwinów, Arkadiusz Kosiński.

 
Czytaj dalej...

from Archiwum Gminy Brwinów

Źródło: Wpis użytkownika “Arek Kosiński – Mieszkaniec” na forum brwinow.com. Wysłany: 13-Gru-2009 13:16:26 · Edytowane przez: Arek Kosiński – (dostęp 06.04.2025).

Do moich poprzednich uwag

Witam,

Do moich poprzednich uwag:

  1. bezsensownie zaprojektowanej zatoki autobusowej na środku Rynku, tj. skwerku pod kościołem (pomiędzy pomnikami AK i Niepodległości) – będzie to rozwiązanie wyróżniające nas od innych miast, które nie przewidują zatok autobusowych z wymaganym słupkiem lub wiatą przystankową na samym środku swoich rynków

  2. bezsensownie zaprojektowano chodnik w miejscu schodów i rampy na terenie prywatnej posesji ul. Rynek 20 (sklep ze zdrową żywnością), których wyburzenie praktycznie uniemożliwi wejście do sklepu od strony Rynku, z uwagi na wysoko zlokalizowane drzwi wejściowe na parter budynku

  3. zaprojektowano jezdnię i słupki wzdłuż chodnika, w sposób praktycznie uniemożliwiający dostawę towarów do sklepów ul. Rynek od nr 18 do nr 22

  4. zaprojektowano stojak dla rowerów w miejscu istniejącego kiosku z prasą pod piekarnią Antoniaków

  5. źle zaprojektowano cztery miejsca postojowe prostopadle do jezdni pod piekarnią Antoniaków, w sposób stwarzający zagrożenie wypadkami

  6. niepotrzebnie rozciągnięto obszar projektowanej przebudowy Rynku, planując część chodnika i wjazdu na prywatnej działce ul. Wiejska 2 (apteka), co będzie wymagało przestawienia ogrodzenia i bramy.

chciałbym zgłosić kolejne uwagi, potwierdzające moją tezę, że koncepcję przebudowy Rynku wykonano na kolanie:

  1. Nie zaplanowano zjazdu z ulicy do posesji ul. Rynek od nr 1 do nr 4 (budynki od torów PKP do proj. ronda) oraz do drogi w parku. Zaprojektowano słupki w rejonie ronda i bariery od torów PKP prawie do ronda – w efekcie właściciele tych posesji stracą nie tylko dojazd, ale także możliwość dostawy towarów – kolejne sklepy do zamknięcia?

  2. Zaprojektowano parking vis a vis ul. Wiejskiej (w rejonie budynków Rynek 27 i 28) z jednym wjazdem, co będzie przyczyną powstawania zatorów. Przy większym ruchu (np. w sobotnie przedpołudnie, w czasie niedzielnych mszy czy w czasie większych pogrzebów) pojazdy chcące wjechać na parking będą blokowały wyjazd z parkingu a same zawrócić już nie będą mogły. W efekcie z parkingu nie będzie można wyjechać, ani nie będzie można wjechać. Należy zaprojektować parking przejazdowy, np. z wjazdem przy tunelu a wyjazdem w rejonie ul. Wiejskiej.

  3. Zakostkowanie całego terenu pomiędzy rondem a parkingiem nie jest rozwiązaniem dobrym – zamiast miasta-ogrodu będziemy mieli wieś-ulicówkę. Serce miasta powinno sprzyjać wypoczynkowi i rekreacji...

Urząd Gminy chce “zabetonować” Rynek pozostawiając tylko kilka skrawków zieleni (tylko przy większych drzewach, których wyciąć nie bardzo można). Kto chciałby spotykać się z przyjaciółmi czy przysiąść na ławce na olbrzymiej betonowej patelni?

Oto obrazek na którym oznaczyłem moje dzisiejsze uwagi: ilustracja niedostępna w chwili kopiowania

Żeby Was nie zanudzać, kolejne uwagi napiszę w kolejnych postach.

Pozdrawiam – – Arek Kosiński

 
Czytaj dalej...

from Subiektywny blog mieszkańca

7 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Bobra 🦫 – naszego sprzymierzeńca w ochronie Zimnej Wody!

W dniu 6 kwietnia odbyła się debata o kondycji Zimnej Wody organizowana przez Podkowiańskie Liceum Ogólnokształcące nr 60 we współpracy z Zakładem Hydrologii WGSR UW. Nie mogło w niej zabraknąć tematu bobrów – cichych bohaterów lokalnych ekosystemów.

Czy wiecie, że stawy bobrowe doskonale wspierają retencję wody? W okresach suszy pomagają utrzymać wilgoć nie tylko w samym stawie, ale i mają wpływ na wody gruntowe. A gdy przychodzą intensywne opady – spłaszczają falę wezbraniową, zmniejszając ryzyko powodzi niżej położonych terenów.

Co więcej, bobry nie stronią od rzek zanieczyszczonych – ich działalność wspomaga naturalne procesy samooczyszczania wody. Dzięki tamom powstają nowe siedliska, pojawiają się ptaki, płazy i wodne gady – robi się różnorodnie i bardzo ciekawie!

Dobrą wiadomością jest także to, że bobrowe rozlewiska to idealne miejsca do rozmnażania, składania jaj i ochrony kijanek. Nasi sąsiedzi z Małej Wspólnoty, którzy wspólnie z licznymi wolontariuszami z troską chronią płazy, ucieszą się zapewne z tej informacji.

✅ Nie bójmy się bobrów. Ich tamy to nie przeszkody, a naturalne wsparcie – dla nas, dla przyrody i dla przyszłości Zimnej Wody.

tama Źródło zdjęcia: swiatwody.blog

Polecamy artykuł na stronie Świat Wody “Wpływ tam bobrowych na jakość wód i hydrologię”.

 
Czytaj dalej...

from Archiwum Gminy Brwinów

Źródło: Ratusz nr 1 / 7 września 2011

Na wstępie:

Wiele zmieniło się w gminie Brwinów w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy nowej kadencji: burmistrz Arkadiusz Kosiński wraz z zastępcami Jackiem Janowskim oraz Sławomirem Walendowskim wprowadzają do zarządzania gminą nową jakość. Widać pierwsze efekty m.in. w racjonalnym planowaniu inwestycji, polepszeniu współpracy z Radą Miejską oraz innymi instytucjami i władzami wyższego szczebla. Warto o tym pisać, warto o tym wiedzieć.

Nie każdy korzysta z Internetu, więc spragnieni informacji mieszkańcy zaczęli dopominać się o gazetę. „Brwinowskie ABC”, było na początku swojego istnienia czasopismem wydawanym przez Ośrodek Kultury, ale stało się w ostatnich latach „tubą urzędową”. Zasługuje na to, by powrócić w swoim dawnym społeczno-kulturalnym charakterze – i takie są plany. Urząd zaś będzie publikować swój osobny biuletyn: ukazujący się w miarę potrzeb co kilka tygodni, dla oszczędności na zwykłym papierze.

Cel „Ratusza” to informowanie o zamierzeniach i działaniach władz samorządowych oraz wydarzeniach w gminie.

Pojawiać się też będą bieżące informacje z Ośrodka Kultury oraz stowarzyszeń i klubów sportowych. Czyń dobrze i mów o tym głośno – zgodnie z tą zasadą „Ratusz” publikuje przede wszystkim dobre wiadomości, ale jest otwarty także na trudne tematy oraz konstruktywną krytykę.

Kontakt: Biuro Promocji, Urząd Gminy Brwinów, ul. Grodziska 12, promocja@brwinow.pl

 
Czytaj dalej...

from Blogosfera Gminy Brwinów

W pierwszych krokach podręcznika Fediwersum Gminy Brwinów utworzyliśmy konto w jednej z polskich instancji Mastodona. Następnie poznaliśmy czym jest uchwyt. Nauczyliśmy się wyszukiwać, obserwować, subskrybować konta i hasztagi.

Konfiguracja profilu

Warto na początku poświęcić chwilę na ustawienie kilku rzeczy na profilu. Od tego zależy to, jak będzie się widzianym przez innych. Pamiętajmy, że Mastodonowi przyświeca idea poszanowania prywatności. Odmiennie niż np. na Facebooku, domyślnie wszelkie ustawienia po założeniu konta są ustawione tak, abyśmy o tym nie nawet wiedząc, mogli zachować prywatność. Jest to na pewno uczciwsze zachowanie niż platform, które żerują na niewiedzy użytkowników, aby na nich zarabiać. W celu jednak większego otwarcia na innych, a także być może zwiększenia atrakcyjności własnego profilu wymaga to trochę naszej dodatkowej pracy.

Ilustracje

Preferencje –> Profil –> Wygląd

Możesz wybrać ilustrację na Awatar. Często jest to zdjęcie Twojego wizerunku, logo organizacji lub coś innego co będzie wszędzie na Fediwersum Twoją wizytówką. Dodatkowo istnieje możliwość dodania ilustracji baneru (nazwanego Nagłówkiem). Zobaczą go osoby, które wejdą na Twój publiczny profil (który jest Twoją stroną blogową).

Nazwa i opis

W polu Widoczna nazwa możesz teraz zmienić swoją nazwę. Nie musi być to taka sama nazwa jak w uchwycie, ale wydaje nam się, że jeżeli konfigurujemy konto osoby lub organizacji publicznej to warto, aby uchwyt nawiązywał do nazwy. Będzie go łatwiej później wyszukać i wzmiankować.

Następnie zgodnie z nazwą pola Biogram dodaj swój opis. Napisz coś o sobie. Najważniejsze rzeczy na samym początku. Może być to biogram, złota myśl, cytat, cele organizacji. Możesz tu także umieścić różne hasztagi, które Ciebie interesują. Będzie można Cię znaleźć po nich w wyszukiwarkach profili.

Linki

W ostatnich polach na tej stronie możesz podać linki do Twoich stron, blogów bądź innych profili. Nie trzeba tego robić od razu. To jest też miejsce na weryfikację osoby. Umieszczając specjalny atrybut odnośnika do Twojego profilu na Mastodonie na Twojej stronie, okienko linka będzie oznaczone na zielono. Dzięki temu inni ludzi wiedzą, że to konto prowadzone jest rzeczywiście przez tę samą organizację, która posiada też daną domenę.

Wprowadzenie

Napisany post –> Trzy kropeczki –> Przypnij do profilu

Przyjęło się, że nowe osoby publikują i przypinają do profilu wprowadzenie, często z hashtagiem #introduction. Możesz tutaj umieścić rzeczy, które nie zmieściły się w opisie, albo informacje o treściach, jakie będziesz publikować. Możesz też dodać do 4 zdjęć. Obraz często mówi więcej, niż słowa. Social media żywią się pięknymi obrazami czy zdjęciami, dodają one atrakcyjności.

Widoczność

Preferencje –> Profil –> Wygląd –> Pokazuj dzisiejsze „Na czasie”

Jeśli chcesz, by twój profil można było odnaleźć przez przeglądanie listy profili instancji lub przez #Odkrywaj / Dla ciebie (dostępne u innych osób) to koniecznie włącz publiczną widoczność twojego konta. Domyślnie jest to wyłączone, by szanować twoją prywatność.

Grupa dla mieszkańców gminy Brwinów

Przy pisaniu jakiegoś posta do wszystkich osób należących do grupy wystarczy wpisać uchwyt @brwinow@fedigroups.social. Każdy, kto obserwuje i subskrybuje ten grupowy profil, dostanie powiadomienie o nowym takim poście. Wiadomości z grupy są publiczne. Pamiętaj, aby kliknąć dzwoneczek, aby dostawać powiadomienia.

Jakie to ma plusy?

Ano takie, że nie trzeba pamiętać wszystkich mieszkańców i wywoływać ich dużą ilością uchwytów. Może być to przydatne np. do powiadamiania o wydarzeniach w gminie lub poinformowania o czymś ważnym.

Przy pisaniu tej części podręcznika korzystaliśmy z podręcznika na tej stronie.

CDN

Niebawem ciąg dalszy podręcznika. Standardowo polecamy:

https://zb3.org/m0bi13/pierwsze-kroki-po-zalozeniu-konta-na-mastodonie @m0bi@mastodon.com.pl

https://mastodon-poradnik.pl @lukaszwojcik@mastodon.pl

https://writefreely.pl/m0biofedi/ @m0bi@mastodon.com.pl

https://zb3.org/agturcz/pl-jak-zalozyc-konto-na-fediverse-i-jak-z-niego-korzystac-tootorial @agturcz@circumstances.run

https://leslie.hell.pl/blog/2022/11/10/krotkie-abc-mastodona-dla-migrantow-z-twittera/ @Leszek_Karlik@circumstances.run

 
Czytaj dalej...

from Mała Wspólnota

W ostatnich dniach na płotach licznych posesji w okolicach Matecznika Mazowsze w Otrębusach pojawiły się banery wyrażające sprzeciw mieszkańców wobec planów budowy amfiteatru na terenie zespołu parkowego Karolin zarządzanego przez Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca “Mazowsze”. To wyraźny sygnał dla dyrekcji Mazowsza, władz województwa mazowieckiego oraz gminy Brwinów, że lokalna społeczność nie zgadza się na realizację takiej inwestycji w tej okolicy.

Przewiń po więcej zdjęć ⬇️

O co chodzi?

Przypomnijmy, że w ostatnich miesiącach PZLPiT “Mazowsze” zleciło opracowanie koncepcji amfiteatru, który miałby powstać w południowo-wschodniej części zespołu parkowego Karolin w Otrębusach tuż przy granicy Lasu Młochowskiego i w bliskim sąsiedztwie zabudowy jednorodzinnej. Planowany obiekt ma pomieścić aż 2500 widzów, czyli niemal tyle samo, ile liczy cała społeczność Otrębus. Do tego przewidziano parking z 2 poziomami miejsc parkingowych pod ziemią!

Przykładowe wizualizacje do obejrzenia tu: Amfiteatr w Otrębusach – temat, który spędza sen z powiek mieszkańcom

Mieszkańcy nie mają wątpliwości – taka inwestycja to cios w przyrodę i spokój okolicy. Od końca ubiegłego roku wyrażają swój sprzeciw, alarmując, że projekt oznacza wycinkę drzew, wzmożony ruch i hałas, a także dewastację unikatowego terenu, który od dziesięcioleci stanowi zielone zaplecze kulturowej siedziby “Mazowsza”. Mimo braku formalnych decyzji, mieszkańcy obawiają się, że władza może “przepchnąć” projekt siłowo i po cichu.

Dodatkowe obawy budzi sposób, w jaki władze gminy Brwinów zleciły projektowanie inwestycji drogowych w tej okolicy. Chodzi o projekt przebudowy leśnego odcinka ul. Piaseckiego oraz rewitalizację Alei Lipowej, które mieszkańcy postrzegają jako element przygotowań pod budowę amfiteatru. Już w grudniu lokalna społeczność złożyła wniosek o wykreślenie tych inwestycji z budżetu gminy, jednak burmistrz Brwinowa jednoznacznie odmówił, argumentując, że to projekty obiecane w kampanii wyborczej. Mimo licznych apeli i prób nawiązania dialogu, mieszkańcy nie otrzymali realnej możliwości wpływu na te decyzje.

Wątpliwości budzi również kwestia miejsc parkingowych. W okolicy nie ma infrastruktury, która byłaby w stanie obsłużyć taką liczbę gości. Pod koniec stycznia 2025 roku Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków w zaleceniach konserwatorskich zaznaczył, że obecność parkingu na terenie samego parku w Karolinie jest niedopuszczalna ze względu na ochronę powierzchni biologicznie czynnej oraz ryzyko zanieczyszczenia gleby. MWKZ wskazał też, że “parking o tak głębokim poziomie posadowienia może zaburzyć istniejące warunki wodne, a tym samym przyczynić się do pogorszenia warunków siedliskowych drzewostanu”.

“Nie ma kultury bez ochrony natury”

Wywieszone na płotach mieszkańców banery z hasłami takimi jak “Zostawcie las w spokoju. Las to nie scena dla Mazowsza” czy “Las to nie dekoracja. Stop dewastacji” wyraźnie wskazują, że mieszkańcy obawiają się negatywnych skutków inwestycji. W ich opinii budowa amfiteatru w zabytkowym parku oznaczałaby degradację cennego przyrodniczo terenu, duży ruch samochodowy w sąsiedztwie Karolina, hałas oraz zakłócenie spokoju mieszkańców i żyjących tu dzikich zwierząt.

Oddolna mobilizacja

Akcja banerowa to kolejny krok w społecznej mobilizacji mieszkańców okolic Matecznika Mazowsze, którzy nie zamierzają biernie przyglądać się planom ingerencji w ten obszar.

Nie chodzi tylko o estetykę – dla nich Karolin i jego otoczenie to symbol harmonii między kulturą a naturą, miejsce codziennych spacerów, azyl dla dzikich zwierząt i przestrzeń oddechu w coraz bardziej zurbanizowanym świecie.

Protestujący podkreślają, że nie są przeciwni działalności kulturalnej Mazowsza, ale nie akceptują lokalizacji inwestycji w zabytkowym parku.

Jesteśmy miłośnikami kultury, ale nie kosztem natury – mówi jedna z protestujących mieszkanek. – Nie pozwolimy zamienić zabytkowego parku w betonową scenę koncertową. Las to nie dekoracja!

Mieszkańcy zwracają uwagę na to, że decyzje nieodpowiedzialnych ludzi mogą doprowadzić do nieodwracalnych zmian. Protestujący zapewniają, że zrobią wszystko, by do tego nie doszło. Mobilizacja trwa, a hasło “Nie ma kultury bez ochrony natury” stało się nie tylko sloganem, ale manifestem lokalnej społeczności.

Determinacja mieszkańców wskazuje, że nie zamierzają się poddać. Zapowiadają również intensyfikację swoich działań i ich form w kolejnych tygodniach. Będziemy walczyć do skutku – stanowczo komunikują w rozmowie.

Co powiedziałaby Mira Zimińska-Sygietyńska na pomysł amfiteatru na tym terenie?

Mieszkańcy przytaczają Mirę Zimińską-Sygietyńską, wielką damę polskiej kultury i współtwórczynię “Mazowsza”. Z całą pewnością nie byłaby zwolenniczką budowy amfiteatru kosztem zabytkowego parku i otaczającej go przyrody. W jej wspomnieniach można znaleźć fragment, który doskonale oddaje jej podejście do przestrzeni Karolina i szacunku, jaki miała dla natury:

"Można postawić bursę. Posadzi się drzewa, kwiaty, będzie bardzo ładnie" - "Nie, my tu postawimy!" - "Gdzie?" Pokazali, gdzie. "Jak to? I panowie wytną te wszystkie drzewa?!" - "Tak, tu stanie bursa". Zirytowałam się: "To nie będzie dobrze. Zmarnujecie ładny las, zniszczycie dużo drzew. Jest przecież pusty plac". I zaczęli budować. Wybudowali bursę, najgorszą na świecie. Klitki. Źródło: Podkowiański Magazyn Kulturalny

Czy Pani Mira stanęłaby dziś po stronie mieszkańców, broniąc Lasu Młochowskiego i przypominając, że kultura i tradycja nie mogą rozwijać się kosztem natury?

 
Czytaj dalej...

from Mała Wspólnota

Temat koncepcji budowy amfiteatru w Karolinie ma swój ciąg dalszy. Pod koniec listopada 2024 roku inwestor (PZLPiT Mazowsze) wystąpił do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (MWKZ) z wnioskiem o wydanie zaleceń konserwatorskich dla projektu koncepcyjnego i zagospodarowania terenu.

Wizualizacja koncepcji amfiteatru z projektu zamiennego

Projekt koncepcji zagospodarowania terenu z projektu zamiennego

Konserwator przeanalizował przedstawioną koncepcję i wskazał szereg uwag, które mogą mieć istotny wpływ na ostateczny kształt inwestycji. Kluczowe kwestie dotyczą ochrony historycznego parku, formy architektonicznej budynku oraz zgodności z zabytkowym charakterem otoczenia. Poniżej przedstawiamy główne wnioski z pisma MWKZ wydanego pod koniec stycznia 2025 roku.

Na podstawie zaleceń konserwatorskich dotyczących budowy amfiteatru w Karolinie można wskazać kilka kluczowych kwestii, które będą miały wpływ na realizację inwestycji.

1. Konieczność inwentaryzacji zieleni

MWKZ wymaga pełnej inwentaryzacji drzewostanu oraz analizy wysokościowej terenu przed podjęciem decyzji o lokalizacji amfiteatru. Wynika to z faktu, że park stanowi integralną część zabytkowego założenia, a zmiany mogą wpłynąć na jego wartość historyczną i ekologiczną.

2. Brak zgody na parking w obrębie parku (najistotniejsza uwaga!)

Konserwator podkreśla, że obecność parkingu na terenie parku jest niedopuszczalna ze względu na ochronę powierzchni biologicznie czynnej oraz ryzyko zanieczyszczenia gleby. Czy można się spodziewać konieczności znalezienia alternatywnej lokalizacji dla parkingu poza obszarem parku?

MWKZ wskazuje, że “parking o tak głębokim poziomie posadowienia może zaburzyć istniejące warunki wodne, a tym samym przyczynić się do pogorszenia warunków siedliskowych drzewostanu”.

3. Uwagi dotyczące formy architektonicznej

Budynek jest zbyt rozczłonkowany, co budzi wątpliwości konserwatora. Zaleca on ujednolicenie i symetryczne zaprojektowanie bocznych skrzydeł. W opinii MWKZ konieczne może być uproszczenie bryły, aby była bardziej spójna i lepiej wpisywała się w otoczenie.

4. Elewacja i kolorystyka

MWKZ zwraca uwagę na konieczność zastosowania jednolitego wykończenia i stonowanej kolorystyki. Wg MWKZ można rozważyć tradycyjne materiały, takie jak mozaiki czy okładziny z wysokiej jakości płytek ściennych.

5. Problematyczna konstrukcja dachu

Dach amfiteatru w obecnej formie jest problematyczny z punktu widzenia harmonii budynku. Konserwator sugeruje wprowadzenie attyk, które zasłonią jego konstrukcję.

6. Zagospodarowanie terenu

Mała architektura i elementy zagospodarowania terenu powinny być wykonane z naturalnych materiałów, o klasycznych formach i stonowanej kolorystyce, aby nie zaburzać zabytkowego charakteru parku.

7. Badania archeologiczne

Choć nie ma zewidencjonowanych stanowisk archeologicznych, możliwe jest nałożenie obowiązku nadzoru archeologicznego na dalszym etapie inwestycji.

Obowiązek uzyskania decyzji administracyjnej

Budowa amfiteatru wymaga formalnej zgody MWKZ w drodze decyzji administracyjnej, co oznacza kolejny etap uzgodnień.

Podsumowanie i konsekwencje

Wskazane przez MWKZ uwagi wymagają istotnych korekt w projekcie, zwłaszcza dotyczących:

  • dokładnego rozpoznania wartości przyrodniczych i historycznych terenu,
  • rezygnacji z parkingu na terenie parku,
  • uproszczenia bryły budynku i ujednolicenia elewacji,
  • wprowadzenia osłony dla konstrukcji dachu,
  • dbałości o materiały i estetykę zgodną z zabytkowym otoczeniem.

Ostateczna realizacja projektu będzie wymagała dodatkowych uzgodnień i dostosowania go do wytycznych konserwatorskich.

 
Czytaj dalej...

from Subiektywny blog mieszkańca

Burmistrz gminy Brwinów Arkadiusz Kosiński na nadzwyczajnej sesji Rady Miasta 29 października 2024 roku wywierał presję na radnych, aby w sprawie ustanowienia lasów o wiodącej funkcji społecznej zagłosowali przeciwko stronie społecznej, a za stanowiskiem Nadleśnictwa Chojnów. W swojej mowie końcowej tuż przed głosowaniem argumentował stanowczym tonem tak:

Pracownicy Lasów Państwowych: fachowcy robią to zawodowo, robią to doskonale, są wykształceni i mają olbrzymie, słyszymy czterdziestoparoletnie doświadczenie. Również podlegają pewnej nowej wiedzy. Pamiętajmy o tym, że las posadzony 15, 20, 50 lat temu, przy obecnych zmianach klimatycznych te gatunki muszą się zmieniać i nikt inny tego lepiej nie zrobi niż pracownicy Nadleśnictwa Chojnów, do których mam stuprocentowe zaufanie. Dlatego podkreślam, precyzując stanowisko gminy Brwinów, działając z artykułu 31 jako ustawy o samorządzie gminnym, poparłem stanowisko Nadleśnictwa Chojnów i swoje stanowisko, pomimo tej długiej dyskusji, podtrzymuję.

rzeka Mała Ekobójstwo doliny rzeki Małej w Nadleśnictwie Chojnów w 2025 r.

Takie argumenty z autorytetu są jednak ryzykowne. Przekonaliśmy się o tym, gdy po kilku miesiącach od tego wydarzenia w artykule w OKO.press 4 marca 2025 roku mogliśmy przeczytać:

Lasy Państwowe poinformowały dziś o zwolnieniu dwóch nadleśniczych za brak rozwagi i szczególnej wrażliwości w zarządzaniu najcenniejszymi przyrodniczo drzewostanami w Polsce. Zwolnieni to Nadleśniczy Nadleśnictwa Chojnów Sławomir Mydłowski oraz Nadleśniczy Nadleśnictwa Suchedniów Jacek Oleś. Błędy w zarządzaniu najcenniejszymi przyrodniczo drzewostanami w Polsce są niedopuszczalne i nie mogą pozostać bez stanowczej reakcji ze strony Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych. Oczekuje od leśników większej wrażliwości na ochronę przyrody i oczekiwania społeczne. Dotychczasowy automatyzm i schematyczne działania powinny odejść do lamusa. Otoczenie lasów się zmieniło i niektórzy leśnicy muszą to wreszcie zrozumieć, powiedział cytowany w komunikacie Dyrektor Generalny Lasów Państwowych Witold Koss.

Poniżej obejrzyj nieoficjalny teledysk do piosenki Dezertera “Ostatnia Chwila” nawiązujący do protestów mieszkańców Brwinowa i stanowiska burmistrza.

 
Czytaj dalej...

from Mała Wspólnota

W ostatnich tygodniach mieszkańcy zgromadzeni w różnych organizacjach społecznych i sołtysi zwrócili się do Przewodniczącego Rady Miejskiej Sławomira Rakowieckiego z prośbą o przeprowadzenie konsultacji społecznych dotyczących nowego statutu Gminy Brwinów, który jest opracowywany od maja ubiegłego roku. Potrzeba wynikała z licznych obserwacji mieszkańców np. co do przebiegu komisji czy sesji Rady Miejskiej – mieszkańcy będący aktywnymi uczestnikami tych spotkań dostrzegli konieczność naprawy i zoptymalizowania ich formy, przebiegu i organizacji.

Ku zdziwieniu wnioskodawców – pomimo pokazania otwartości społeczeństwa na dialog w tym temacie – odpowiedź na wniosek była negatywna, a sam Przewodniczący stwierdził, że taka forma nie jest przewidziana w ustawie o samorządzie gminnym, a jednocześnie – wg niego jest nieefektywna i niepraktyczna, na co nie przedstawił żadnych dowodów. Jednocześnie zaznaczył, że mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi, jednak nie sprecyzował, w jaki sposób, w jakim trybie i do jakiego dokumentu – projekt nowego statutu nie został udostępniony do publicznej wiadomości.

Rada Miejska obecnej kadencji. Źródło: strona brwinow.pl

Plenarne, ale zamknięte

Łyżki dziegciu do całej sytuacji dodatkowo dokłada fakt, że na czwartek, 20 marca 2025 Przewodniczący zwołał Zebranie Plenarne Rady Miejskiej, które według informacji uzyskanych przez zaangażowanych i aktywnych radnych jest zamknięte dla mieszkańców.

Tymczasem jednym z dwóch elementów tego spotkania ma być “przedstawienie założeń do projektu zmian w Statucie gminy Brwinów”. Dlaczego dzieje się to w sposób niejawny i bez możliwości udziału mieszkańców i sołtysów?

W związku z powyższym wczoraj wystosowaliśmy do Przewodniczącego Rakowieckiego następującą wiadomość e-mail:

Szanowny Panie Przewodniczący, W bieżącym tygodniu dotarła do nas informacja, że 20 marca 2025 r. ma odbyć się Zebranie plenarne Rady Miejskiej i że będzie to spotkanie zamknięte. W związku z tym proszę o niezwłoczne udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: 1. Na jakiej podstawie prawnej zostało zwołane „Zebranie plenarne” Rady Miejskiej? Statut Gminy Brwinów nie przewiduje takiej formy funkcjonowania Rady Miejskiej, a Rada jest organem kolegialnym działającym w określonym trybie. Czy pojęcie „Zebranie plenarne” ma jakiekolwiek umocowanie w obowiązujących aktach prawnych regulujących działalność organów samorządu terytorialnego? 2. W jakim trybie zostało zwołane to spotkanie? Czy zastosowano w tym przypadku przepisy dotyczące organizacji sesji Rady Miejskiej, czy też przyjęto inne procedury? Jeśli tak, to jakie? 3. Kto i kiedy podjął decyzję o zwołaniu tego spotkania oraz jakie były ku temu przesłanki? 4. Dlaczego spotkanie jest zamknięte (niejawne) dla mieszkańców Gminy Brwinów i Sołtysów? Jeśli podczas zebrania mają być przedstawiane założenia do projektu zmian w Statucie Gminy Brwinów, to decyzja o jego niejawności budzi uzasadnione wątpliwości. Społeczność lokalna wyraziła zainteresowanie udziałem w konsultacjach dotyczących zmian w Statucie – dlaczego zatem organizowane jest zamknięte spotkanie w tak kluczowej sprawie? 5. Dlaczego informacja o zebraniu nie została udostępniona na stronach Gminy Brwinów podobnie jak informacje o Komisjach, sesjach Rady Miejskiej itp.? 6. Czy przebieg spotkania będzie protokołowany i udostępniony mieszkańcom? 7. Czy mieszkaniec, który pojawi się na tym spotkaniu zostanie z niego wyproszony? Jeśli tak, proszę o podanie podstawy prawnej. 8. Czy w trakcie spotkania będą podejmowane jakiekolwiek decyzje lub przewidziane są głosowania lub dyskusje w danej sprawie? Jeśli tak, to w jakim trybie? W świetle zasady jawności działania organów samorządowych oraz obowiązku zapewnienia mieszkańcom udziału w sprawach wspólnoty lokalnej (art. 61 Konstytucji RP, art. 11b ustawy o samorządzie gminnym), czy organizowanie zamkniętego posiedzenia Rady Miejskiej nie stoi w sprzeczności z podstawowymi zasadami demokratycznego państwa prawa? Proszę o niezwłoczne odniesienie się do powyższych kwestii. Warto, by zostały one wyjaśnione przed "Zebraniem plenarnym".

Do czasu publikacji tego materiału nie otrzymaliśmy odpowiedzi na zadane pytania.

Skąd ten brak jawności?

Sprawa budzi poważne wątpliwości. Jak to możliwe, że w kwestii kluczowej dla funkcjonowania gminy, czyli jej statutu z jednej strony odmawia się przeprowadzenia konsultacji społecznych, z drugiej – organizuje się zamknięte spotkanie dla radnych w tym zakresie.

Co więcej, art. 61 Konstytucji RP oraz art. 11b ustawy o samorządzie gminnym jasno określają zasadę jawności działania organów samorządowych i prawo mieszkańców do uczestnictwa w sprawach wspólnoty lokalnej. Tymczasem w Brwinowie sprawa statutu gminy – przez dzisiejsze zamknięte zebranie planarne zwołane przez Przewodniczącego Rakowieckiego wydaje się być prowadzona w sposób, który trudno uznać za transparentny.

Co warto podkreślić tryb “zebrań plenarnych” nie był przez ostatnie lata praktykowany przez Radę Miejską, więc tym bardziej rodzi to liczne wątpliwości co do intencji stojących za takim trybem działania.

Mamy nadzieję, że radni dzisiaj podczas wspomnianego zebrania plenarnego wyrażą swoje stanowisko w tym temacie i dopytają doświadczonego Przewodniczącego o podstawę tego działania.

 
Czytaj dalej...

from Subiektywny blog mieszkańca

Kilka miesięcy temu wystąpiłem z oficjalną prośbą mejlową do Rady Miasta i przewodniczącego Rady Miasta (ktoś mi podesłał prywatny adres mejlowy) o podanie do wiadomości publicznej służbowych adresów mejlowych radnych gminy Brwinów w tym przewodniczącego. Co prawda nie dostałem żadnej odpowiedzi w tej sprawie, ale ku mojej uciesze jakiś czas po tym pojawiły się takie adresy w Biuletynie Informacji Publicznej.

Skrzętnie zacząłem z tego korzystać. Wydaje się to świetnym pomysłem do szybkiej i krótkiej komunikacji z radnymi. Zwłaszcza w sprawach, które nie wymagają spotkań na dyżurze. Tym bardziej że tu bywają problemy. Na stronie BIP terminy dyżurów radnych podane są zupełnie nieintuicyjnie, a w terminarzu na oficjalnej stronie urzędu nie funkcjonują. Całe szczęście udostępniliśmy własny społeczny terminarz, który działa sprawniej.

Z mojego doświadczenia przez ostatnie kilka miesięcy wynika, że radni potrafią zmieniać terminy swoich dyżurów, a zdarza się, że informacje o tym nie widnieją na stronie BIP. Nie zawsze, ale jednak. Dwa razy poszedłem na dyżur do tego samego radnego i niestety pocałowałem klamkę. W innym przypadku dowiedziałem się z zaskoczenia, że przeniesiono dyżur. Tak jak pisałem wcześniej, trzeba oddać sprawiedliwość, że informacje o zmianach są podawane. Być może ja po prostu miałem pecha akurat trafić nie te niewłaściwe przypadki.

W sprawie popularyzacji wiedzy o takich dyżurach znam przypadek dwóch radnych, którzy aktywnie zachęcają do swoich dyżurów w przestrzeni publicznej, choć niestety tylko na facebooku (czyli tak nie do końca publicznie). Tutaj duży plus.

Wróćmy jednak do mejli. Niektórzy radni nawet motywują, żeby z nich korzystać. Raz jeden radny zachęcał mnie do tego na dyżurze. Inna radna umieszcza taką zachętę w Internecie. Dwa lub trzy razy pisałem w ważnej sprawie do wszystkich radnych dotyczących sesji Rady Miasta. Kilka razy pisałem w sprawach mniej istotnych lub organizacyjnych.

Sprawność komunikacji po kilku miesiącach oceniam na poziomie ogólnym słabo (tutaj przepraszam poszczególnych radnych za generalizowanie). Owszem są radni, którzy wyróżniają się tym, że w ogóle odpowiadają, choć nie zawsze. Ale takich radnych jest troje na dwudziestu jeden. No dobra czworo, bo raz jeden radny odpowiedział, że się z czymś zapozna, po czym zamilkł. Większość radnych jednak milczy całkowicie i to nawet wtedy, kiedy napisałem o braku informacji o zmianie dyżuru i chęci umówienia się kiedy indziej w ważnej dla mnie sprawie jako mieszkańca.

Przykładem niekompetencji Rady Miasta i działu informatyki, a być może brakiem motywacji radnego w kierunku uzdrowienia komunikacji z mieszkańcami była moja spontaniczna rozmowa z jednym z nich. Otóż poinformował mnie, że ich nie czyta, bo ma ich dużo a większość to spam. Zasugerowałem zgłoszenie się do informatyka w urzędzie. W końcu zainstalowanie filtra antyspamowego np. otwartoźródłowego SpamAssasin to standard na serwerach mejlowych i nic trudnego dla specjalisty. Okazało się, że to jakieś wydumane oczekiwania z mojej strony.

A przecież w Kodeksie Etyki Radnego Gminy Brwinów przyjętym przez Radę Miejską jest napisane:

Udziela obywatelom wyczerpujących informacji o realizacji zadań publicznych na rzecz wspólnoty samorządowej, którą reprezentuje (zasada uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami).

Z tego co się jednak dowiedziałem od jednej radnej na dyżurze, radni nie zapoznali się z tym kodeksem. Może warto to zmienić i usprawnić komunikację z mieszkańcami w naszej gminie w większym wymiarze niż tylko szczątkowo w pojedynczych przypadkach? Chyba że to tylko moje pechowe doświadczenie.

Osobiście uważam, że mejlami służbowymi (oczywiście sprawnymi i odbieranymi) powinny dysponować także sołtyski i sołtysi.

 
Czytaj dalej...

from Mała Wspólnota

Amfiteatr na 2500 widzów w Otrębusach, w otulinie Lasu Młochowskiego, na terenie Warszawskiego Obszaru Chronionego? Mieszkańcy łapią się za głowy: „Kto wymyślił ten absurd?”. Obawiają się, że decyzja zapadnie poza ich plecami, w zaciszu gabinetów.

Wizualizacja koncepcji amfiteatru z projektu zamiennego

Projekt koncepcji zagospodarowania terenu z projektu zamiennego

Wokół planów budowy amfiteatru na terenie zespołu pałacowo-parkowego w Karolinie (Otrębusy) narasta wiele pytań i emocji. Projekt, który wg Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca (PZLPiT) Mazowsze ma służyć popularyzacji polskiej kultury i tradycji, wywołuje wątpliwości dotyczące kosztów, zasadności budowy oraz wpływu na lokalną społeczność i środowisko.

W dniu 13 lutego 2025 roku za pośrednictwem Sołtys Otrębus skierowaliśmy do dyrekcji PZLPiT „Mazowsze” szereg pytań, na które odpowiedzi przyszły 17 marca 2025, tj. po ponad miesiącu oczekiwania.

Poniżej przedstawiamy treść naszych pytań oraz oficjalne odpowiedzi udzielone przez Sylwię Krajewską (SK), Zastępczynię Dyrektora ds. Administracyjno-Technicznych.

Dodatkowo dotarliśmy do odpowiedzi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego na pytania zadane przez jedną z radnych Rady Miejskiej w Brwinowie. Najważniejsze fragmenty tych odpowiedzi również zamieszczamy w dalszej części.

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym zestawieniem informacji, które rzucają światło na plany budowy amfiteatru w Karolinie.

Odpowiedzi z PZLPiT „Mazowsze”

1. W jakim celu opracowano koncepcję amfiteatru na terenie parku kompleksu Karolin?

SK: Koncepcja Amfiteatru na potrzeby PZLPiT „Mazowsze” powstała w celu szerzenia kultury i tradycji polskiej. Pomysł posadowienia Amfiteatru na terenie siedziby Zespołu „Mazowsze” koreluje z ideą rozwoju Zespołu „Mazowsze”, który powstał 75 lat temu w Karolinie jak również nawiązuje do historycznej sceny letniej Zespołu, która powstała na początku lat 50-tych ubiegłego wieku w parku przy Pałacu w Karolinie (pierwsza siedziba Zespołu, obecnie Centrum Folkloru Polskiego). W tym samym miejscu planuje się posadowienie Amfiteatru PZLPiT „Mazowsze”.

2. Kto jest autorem tego pomysłu?

SK: Idea powstania Amfiteatru PZLPiT „Mazowsze” to pomysł kilku osób, którym na sercu leży krzewienie polskiej kultury i tradycji. Koncepcja budowy Amfiteatru doskonale wpisuje się w 75-letnią tradycję PZLPiT „Mazowsze” kultywowania polskiej kultury i tradycji oraz upowszechniania wiedzy na temat polskiego folkloru.

3. Na jakiej podstawie i w jakim celu po opracowaniu koncepcji amfiteatru na 1000 widzów opracowano projekt zamienny z widownią na 2500 widzów?

SK: W wyniku przeprowadzenia pogłębionej analizy uznano, że Amfiteatr Zespołu „Mazowsze” powinien dysponować widownią dla 2500 osób. W naszej opinii jest to minimalna liczba widzów dla obiektu plenerowego o tak szczególnym wymiarze społeczno-kulturalnym.

4. Ile kosztowało opracowanie obu koncepcji?

SK: Na chwilę obecną wydatkowano kwotę: 127.395,84 zł w związku z opracowaniem projektu koncepcyjnego wraz z projektem zagospodarowania terenu – budowy amfiteatru na potrzeby PZLPiT „Mazowsze”.

5. Czy oprócz opracowania obu koncepcji “Mazowsze” poniosło jeszcze jakieś inne koszty związane z amfiteatrem? Jeśli tak to jakie?

SK: Nie.

6. Czy opracowano biznes plan dla tego przedsięwzięcia? Jakie założenia przyjęto odnośnie obłożenia planowanego obiektu? W jakim stopniu będzie on wykorzystywany przez Mazowsze, a w jakim przez zewnętrzne podmioty?

SK: Nie opracowano biznes planu dla Amfiteatru Zespołu „Mazowsze”. Wyjaśniam, iż Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego jest samorządową instytucją kultury, której celem jest upowszechnianie polskiej kultury i tradycji. Działalność Zespołu „Mazowsze” jako instytucji kultury nie jest nastawiona na zysk a inwestycje Zespołu „Mazowsze” mają szeroki wymiar kulturalno-społeczny a nie ekonomiczny.

SK: Pojemność widowni planowanego Amfiteatru jest Pani znana, o czym świadczy pytanie nr 3. Amfiteatr Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” jest – jak sama nazwa wskazuje – dedykowany Zespołowi „Mazowsze”. Na etapie projektowo-koncepcyjnym Amfiteatru nie opracowano grafiku występów Zespołu.

7. Czy opracowane projekty koncepcji amfiteatru były przedstawiane jakimś organom i instytucjom? Jeśli tak to jakim i w jakim celu?

SK: Projekt koncepcyjny wraz z projektem zagospodarowania terenu – budowy amfiteatru na potrzeby PZLPiT „Mazowsze” został przekazany do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków celem uzyskania stosownych zaleceń. Jest to wyraz dbałości Zespołu „Mazowsze” o otoczenie przyrodnicze, w którym PZLPiT „Mazowsze” funkcjonuje od 75 lat.

8. Czy “Mazowsze” całkowicie wyklucza realizację amfiteatru na tym terenie? Jeśli nie wyklucza, to jakie warunki musiałyby być wg “Mazowsza” (lub wiedzy otrzymanej od różnych organów) spełnione, by “Mazowsze” wystąpiło o warunki zabudowy dla amfiteatru wg jednej z opracowanych koncepcji?

SK: Prosimy o doprecyzowanie pytania. Skoro zakłada Pani, że Zespół „Mazowsze” wyklucza realizację Amfiteatru to Pani pismo jest bezprzedmiotowe i kontynuowanie tej korespondencji jest niezasadne.

SK: Co do zasady Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” wypełnia wszystkie wymogi wynikające z przepisów prawa w tym prawa budowlanego.

9. Czy “Mazowsze” planuje w dalszej lub bliższej perspektywie wystąpienie do Marszałka lub Sejmiku Wojewódzkiego o sfinansowanie budowy amfiteatru na terenie kompleksu Karolin?

SK: Zespół „Mazowsze” będzie występował do Organizatora o sfinansowanie realizacji Amfiteatru promującego polską kulturę, tradycję i folklor jak również będzie zabiegał o sfinansowanie inwestycji ze środków zewnętrznych.

10. Czy dyrekcja lub kierownictwo “Mazowsza” kiedykolwiek zabiegała w Gminie Brwinów (lub u Burmistrza Gminy) o przebudowę dróg takich jak: ul. Piaseckiego na odcinku od ul. Poziomki do ul. Jeżynowej oraz ul. Świerkowa na odcinku od ul. Malinowej do ul. Piaseckiego?

SK: Nie, ale rozważamy taką ewentualność.

11. Czy gdy gmina Brwinów przebuduje ulicę Piaseckiego na odcinku od ul. Poziomki do ul. Jeżynowej i ew. ul. Jeżynową, “Mazowsze” wystąpi o budowę amfiteatru?

SK: Zgodnie z obowiązującymi przepisami obiekt budowlany powinien mieć zapewniony dostęp do drogi publicznej. W chwili obecnej dojazd do działki PZLPiT „Mazowsze” jest zapewniony.

12. Czy występowano do jakichkolwiek instytucji o uzgodnienia / pozwolenia / warunki przyłącza dla budowy amfiteatru? Pytanie dotyczy także dostawców mediów takich jak BPWiK, PGE itp. Jeśli występowano, proszę o podanie terminów tych wniosków i otrzymanych odpowiedzi z tych instytucji.

SK: Zespół „Mazowsze” w sposób szczególny dba o przyrodę oraz zieleń leśną występującą na w obszarze działania Zespołu, co potwierdzają opinie licznie przybywających tu mieszkańców gminy Brwinów oraz turystów z Polski i zza granicy, którym PZLPiT „Mazowsze” udostępnia zespół pałacowo-parkowy wraz z zabytkowymi alejami. Mając na względzie troskę o okoliczną zieleń i przyrodę wystąpiono do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o zalecenia konserwatorskie dla projektu koncepcyjnego wraz z projektem zagospodarowania terenu – budowy amfiteatru na potrzeby PZLPiT „Mazowsze”.

SK: Na chwilę obecną Zespół „Mazowsze” nie występował do gestorów sieci.

Jakie wieści płyną z Urzędu Marszałkowskiego

W międzyczasie jedna z Radnych Rady Miejskiej w Brwinowie zadała pytania Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Mazowieckiego.

Departament Nadzoru Właścicielskiego i Inwestycji odpisał między innymi:

  • Decyzje dotyczące budowy amfiteatru będą podejmowane po dokładnej analizie wyników prac przedprojektowych, szacunkowych kosztów realizacji oraz możliwości formalno-prawnych.
  • Wykonawca dokumentacji obecnie prowadzi proces uzyskiwania wstępnych uzgodnień oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
  • Przygotowana dokumentacja przedprojektowa umożliwi podjęcie kolejnych kroków, w tym decyzji o możliwym finansowaniu inwestycji przez Samorząd Województwa lub poszukiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania.

Komentarz Małej Wspólnoty

Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości, że nie mówimy już o luźnej koncepcji, ale o planie, który ma zostać zrealizowany bez żadnych kompromisów?

W naszej ocenie skandaliczne byłoby, gdyby tak duża inwestycja, zaplanowana na terenie Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, nie wymagała sporządzenia szczegółowego raportu oddziaływania na środowisko. Mamy nadzieję, że takie kluczowe kwestie jak wpływ na przyrodę, krajobraz czy komfort życia mieszkańców nie zostaną pominięte i że analizy środowiskowe zostaną zrealizowane w sposób rzetelny i obiektywny.

Liczymy również, że uzgodnienia Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wykażą, iż projekt w obecnym kształcie zbyt mocno ingeruje w historyczny charakter zespołu pałacowo-parkowego, zagrażając jego wartościom kulturowym i krajobrazowym.

Będziemy uważnie przyglądać się dalszym działaniom władz gminnych i wojewódzkich w tym temacie, a także uczestniczących w tej sprawie organów i instytucji.

Więcej o temacie amfiteatru również w artykule z 11 lutego 2025: Amfiteatr w Otrębusach – temat, który spędza sen z powiek mieszkańcom
 
Czytaj dalej...

from Mała Wspólnota

Czy gmina Brwinów zamierza przekształcić działki obok Lidla w Otrębusach na tereny usługowe mimo niemal 400 podpisów mieszkańców pod wnioskiem o ochronę tego terenu?

Przez wiele miesięcy mieszkańcy wykonali tytaniczną pracę, by doprowadzić do tego, by Gmina przystąpiła do opracowania Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP), który miał zabezpieczyć okolicę domów jednorodzinnych przy Lidlu przed dalszą komercjalizacją i przekształceniem w park usługowo-handlowy.

Tymczasem – wbrew tym prośbom zapowiada się otwarcie furtki do kolejnych dużych obiektów komercyjnych! A pretekstem do legalizacji możliwości rozbudowy są 2 wnioski złożone grubo po terminie przewidzianym na składanie wniosków do MPZP. W dodatku z argumentacją, która oparta jest na podstawie przypuszczeń. W tym artykule przyjrzymy się im głębiej.

Co Gmina planuje w projekcie MPZP dla północnych Otrębus?

Przypomnijmy, że w opracowywanym projekcie MPZP dla działek po prawej stronie Lidla zapisano oznaczenie 4U-MN (usługi lub zabudowa jednorodzinna), co daje możliwość przekształceń tego terenu i komercjalizacji w park usługowo-handlowy w bezpośrednim sąsiedztwie domów jednorodzinnych, wbrew dotychczasowemu opracowaniu planistycznemu dla okolicy (Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Brwinów).

Planowane rozszerzenie funkcji działek przy Lidlu (pasiasty teren)

Do tego przewidywana dla tych działek maksymalna powierzchnia zabudowy to 35% – znacznie więcej niż w przypadku samego Lidla (14,2%). To kuriozum!

O sprawie pisaliśmy tu: Okolice Lidla w Otrębusach. Mieszkańcy od 3 lat czekają na zabezpieczenie terenu…

Skąd takie plany wobec tego terenu?

Wnioski do projektu MPZP dla tej części Otrębus można było składać do końca listopada 2022. W wymaganym terminie zawnioskowaliśmy o ochronę terenu wokół Lidla przed dalszą ekspansją zabudowy komercyjnej.

Na początku 2023 roku, postanowiliśmy sprawdzić, czy w w/w okienku czasowym do Gminy wpłynęły wnioski o zmianę przeznaczenia działek przy Lidlu – nie było żadnych. Wydawało się, że możemy być spokojni i że postulaty, które podawane były we wniosku o uchwalenie MPZP zostaną spełnione.

Ciekawe rzeczy wydarzyły się w lipcu 2023 roku, czyli 7 miesięcy po terminie składania wniosków do projektu MPZP. Nieoczekiwanie w Gminie złożono 2 niemal identyczne wnioski, z których wynikało, że właściciele 2 działek po prawej stronie Lidla oczekują możliwości przekształcenia swoich działek z zabudowy jednorodzinnej w działki usługowe:

Treść pierwszego wniosku

Treść drugiego wniosku

Prawdopodobnie na tej bazie projektant MPZP podjął decyzję o zapisaniu tych działek jako 4U-MN wbrew postulatom niemal 400 mieszkańców. W listopadzie 2023 roku podczas sesji Rady Miejskiej, gdy zgłosiliśmy ten fakt Radnym, burmistrz potwierdził, że gmina uwzględniła te wnioski w opracowaniu MPZP (!) Wbrew idei wyjściowej, na bazie której przystąpiono do sporządzenia MPZP i wbrew głosowi społecznemu, który tę procedurę zapoczątkował.

Przyjrzyjmy się bliżej samym wnioskom

  • Działki mają osobnych właścicieli. Identyczna treść i jednoczesne złożenie wskazują na skoordynowaną akcję.
  • We wnioskach jest podana absurdalna argumentacja. Wnioskodawcy twierdzą, że mieszkanie przy markecie jest niemożliwe, choć Lidla otwarto dopiero trzy tygodnie po złożeniu tych wniosków.
  • Właśnie ci, którzy NIGDY nie protestowali przeciwko budowie Lidla, teraz domagają się przekształceń, bo podobno nie da się tu mieszkać. Co ciekawe, żaden z nich faktycznie tu nie mieszka - jeden z nich mieszka w miejscowości oddalonej o setki kilometrów od Otrębus.

Wyciąg z wniosków z argumentacją dlaczego nie da się mieszkać przy Lidlu

Czy mamy do czynienia ze spekulacją kosztem innych mieszkańców tej okolicy? Czy właściciele tych działek chcą podnieść wartość nieruchomości kosztem sąsiadów?

Jak mają się czuć kolejni sąsiedzi oddaleni od Lidla, którzy obecnie mieszkają w domach jednorodzinnych? Takie przekształcenia to ryzyko przybliżenia inwestycji komercyjnych do ich domów. Jeden Lidl jest już uciążliwością i zaburzeniem dotychczasowego funkcjonowania okolicy, a co mówić o próbie zrobienia na tym terenie parku handlowego!

Więcej o samym Lidlu w Otrębusach: Zaskakujące zaniebania w sprawie Lidla w Otrębusach

Apel do burmistrza i radnych

Burmistrzu, Państwo Radni – apelujemy do Was: Pozwólcie nam żyć spokojnie, ustalcie przeznaczenie tego terenu zgodne ze Studium! Nie dopuszczajcie do dalszej komercjalizacji tego obszaru! Oczekujemy wsparcia od instytucji, które powinny nas chronić, a nie działać przeciwko nam. Gmina powinna aktywnie rozwiązywać problemy mieszkańców! Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 16 ust. 1 Konstytucji RP to mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.

Opieranie się o “wuzetki” to często sprzyjanie nieczytelnym i uznaniowym decyzjom urzędnika. Jak widać brak MPZP oznacza chaos przestrzenny, utrudnia zrównoważony rozwój, potęguję niepewność dla mieszkańców co do wyglądu ich okolicy.

Nie zamierzamy się poddać!

Domagamy się, by gmina respektowała nasz pierwotny wniosek wsparty podpisami niemal 400 mieszkańców i objęła ten teren MPZP zgodnym ze Studium. Nie godzimy się na to, by interes inwestorów miał przeważyć nad głosem lokalnej społeczności.

 
Czytaj dalej...

from Blogosfera Gminy Brwinów

Ten poradnik jest dedykowany mieszkankom i mieszkańcom społecznego kanału informacyjnego gminy Brwinów.

W jakim celu?

Obserwuj i komentuj posty, wydarzenia na naszych platformach tak jak na Facebooku tylko bez reklam, algorytmów i zbierania o Tobie niejawnych danych do celów handlowych. W celu założenia konta wystarczy podać: unikalną nazwę (login), adres email i hasło.

Dane osobowe (w tym wypadku email) na proponowanych przez nas platformach nie są wykorzystywane do niczego innego poza przypadkiem odzyskiwania hasła i powiadomieniami o zdarzeniach typu ktoś odpowiedział na Twój post.

Zakładanie konta

Załóż konto najlepiej na polskich instancjach Mastodona: * pol.social – serwer krakowskiej fundacji FTdL. * mastodon.com.pl – inny polski serwer

Następne pobierz aplikację na telefon. Logując się do niej podaj adres Twojego serwera: mastodon.com.pl albo pol.social. Po zalogowaniu wpisz w wyszukiwarkę: @brwinow@info.brwinow.gmina.pl, zaobserwuj to konto i kliknij dzwoneczek. Następni wyszukaj hasztag #brwinów i zaobserwuj. Możesz też śledzić z konta na Bluesky.

Dlaczego to nie działa przez Facebooka?

W skrócie: bo właściciele nie pozwalają. Więcej przeczytaj w tym artykule na OKOpress.

Obserwacja czy subskrypcja?

Teraz omówimy, jakie są różnice pomiędzy obserwacją a subskrypcją.

Każde konto posiada specjalny uchwyt składający się dwóch małp 🐵🐵. W porównaniu do adresu konta e-mail zawiera dodatkową małpkę na początku.

Obserwacja konta oznacza po prostu to, że nowe wiadomości z danego kanału pojawiają się na naszej głównej tablicy. W tym świecie nie ma algorytmu, który nam podpowiada treści, więc wszystkie wiadomości z kont, które obserwujemy (razem z wiadomościami podbitymi przez ten kanał) pojawiają się chronologicznie. Z kolei subskrypcja zainicjowana kliknięciem dzwoneczek oznacza, że dostaniemy powiadomienie o wszystkich nowych wiadomościach z danego kanału, tak aby nic nas nie ominęło. Wybór czy dane konto tylko obserwować, czy aż subskrybować zależy od naszych preferencji.

Uchwyty kont związanych z gminą:

Skopiuj uchwyty i wklej do wyszukiwarki Mastodona:

@brwinow@info.brwinow.gmina.plspołeczny kanał informacyjny, który pewnie już obserwujesz. Jeżeli tak to pomiń ten uchwyt.

@brwinow@fedigroups.socialgrupa dla mieszkańców Gminy Brwinów (jak ona działa omówimy w kolejnej części podręcznika). Koniecznie kliknij dzwoneczek, aby dostawać powiadomienia.

@HelenaKaniewska@pol.social – Koło Gospodyń Wiejskich “Kania”

@las@wspanialy.eu – Inicjatywa Las Młochowski

Hasztagi do wyboru:

Trochę inaczej ma się sprawa z hasztagami. Można je tylko obserwować i tworzyć do nich specjalne listy. Dzięki czemu można sobie stworzyć różne posegregowane tematyczne tablice do konsumowania treści, które nas interesują. Ale nie komplikujmy na początku. Wszystko w swoim czasie. :) Na razie je sobie zaobserwujmy, aby treści tak oznaczone pojawiały się na naszej chronologicznej tablicy.

Skopiuj hasztagi i wklej do wyszukiwarki Mastodona. Segregują one wiadomosci z Gminy ze względu na temat i pochodzenie. W zasadzie najważniejszy jest #brwinów, bo on pojawia się wszędzie, gdzie coś publikujemy tego co dotyczy naszej gminy i innym radzimy to samo. Reszta hasztagów dotyczy uzyskiwania pomocy na Fediwersum.

#brwinów #fediTipsPL #FediPomoc #FediHelpPl

Konta niezwiązane z Gminą, ale z samorządami i internetem, które warto zaobserwować na początek:

@Watchdog_Polska@pol.social @icd@mastodon.internet-czas-dzialac.pl @panoptykon@eupolicy.social @UODO@mastodon.com.pl @74@101010.pl @srodowisko@szmer.info

CDN

Przejdź do drugiej części poradnika

Polecamy inne poradniki:

https://zb3.org/m0bi13/pierwsze-kroki-po-zalozeniu-konta-na-mastodonie @m0bi@mastodon.com.pl

https://mastodon-poradnik.pl @lukaszwojcik@mastodon.pl

https://writefreely.pl/m0biofedi/ @m0bi@mastodon.com.pl

https://zb3.org/agturcz/pl-jak-zalozyc-konto-na-fediverse-i-jak-z-niego-korzystac-tootorial @agturcz@circumstances.run

https://leslie.hell.pl/blog/2022/11/10/krotkie-abc-mastodona-dla-migrantow-z-twittera/ @Leszek_Karlik@circumstances.run

 
Czytaj dalej...

from Subiektywny blog mieszkańca

Dolina Zimnej Wody to niezwykle cenny przyrodniczo obszar w powiecie pruszkowskim, który pomimo urbanizacji zachował swój naturalny charakter. Rzeka Zimna Woda, niegdyś nazywana Mrówką przez mieszkańców Kań, płynie przez gminy Brwinów, Nadarzyn i Michałowice, a jej głównym dopływem jest Mrówka. W Helenowie tworzy malownicze Stawy Helenowskie, a następnie około kilometra na północ od Kotowic uchodzi do Rokitnicy, dopływu Utraty.

Kluczowe miejsca dla ekosystemu

Charakterystycznym elementem Doliny Zimnej Wody są rozległe kompleksy łąkowe, rozlewiska, a także lasy, kępy drzew, mokradła. Te ostatnie pełnią kluczową rolę w ekosystemie – oczyszczają wodę, magazynują ją i przyczyniają się do lokalnej regulacji klimatu. Dzięki obecności bobrów oraz naturalnym procesom renaturyzacji rzeka stopniowo się regeneruje, pomimo istniejącego zanieczyszczenia.

W dolinie znajdują się miejscowości takie jak Rusiec, Nadarzyn, Strzeniówka, Kanie, Parzniew, Brwinów i Kotowice. Pomimo presji urbanizacyjnej, region ten nadal pozostaje ostoją dzikiej przyrody i stanowi ważny obszar dla lokalnej fauny i flory. To miejsce, gdzie można obserwować naturalne procesy ekologiczne, a także odpocząć wśród dzikiej natury.

Ostoja dla przyrody

Dolina Zimnej Wody to ostoja przyrody. Żyją tu trzmiele, mrówki rudnice, ważki z czerwonej księgi gatunków zagrożonych. W rzece występują okonie, cierniki, płocie. Podlegające ścisłej ochronie gatunkowej i wymienione w IV Załączniku Dyrektywy Siedliskowej grzebiuszka ziemna, ropucha zielona, rzekotka drzewna, żaba moczarowa. 5 gatunków chronionych: bóbr europejski, wydra europejska, jeż wschodni, wiewiórka pospolita, ryjówka aksamitna. Podczas spacerów można spotkać losie, sarny, dziki, borsuki, lisy, kuny i zające. Bardzo cenny i bioróżnorodny ekosystem zaledwie 25 km od Warszawy.

Nie dla “paszkowianki”!

Władze chcą te tereny wysuszyć i zbudować drogę powszechnie nazywaną “paszkowianką.” Mieszkańcy Gminy Brwinów i okolic protestują przeciwko budowie drogi paszkowianki na terenie mokradeł na granicy Gminy Brwinów i Michałowic. Mieszkańcy i przyrodnicy twierdzą, że niszczenie mokradeł na pograniczu Gminy, która ma stały problem z niedoborami wody w obliczu narastającego kryzysu klimatycznego, jest pomysłem kompletnie nieracjonalnym i chybionym. Walczą o dobro własnej Gminy, kiedy Włodarze zawodzą.

 
Czytaj dalej...