Mała Wspólnota

Podsumowanie ciekawej rozmowy radia TOK FM z Przemysławem Szramowskim, przedstawicielem Stowarzyszenia Zielona Granica. “Ta inwestycja jest skażona pewnego rodzaju grzechem pierworodnym” – tak o planie budowy Paszkowianki mówi Szramowski w audycji.

Data emisji audycji: sobota, 8 lutego 2025.

Najdłuższy protest w nowoczesnej Europie?

Spory wokół budowy drogi wojewódzkiej łączącej autostradę A2 z trasą S8 trwają już od ponad 25 lat. Paszkowianka, bo tak nazywa się planowana inwestycja, budzi kontrowersje wśród mieszkańców podwarszawskich miejscowości. Choć jej zwolennicy podkreślają, że nowa droga pozwoli upłynnić ruch w regionie, przeciwnicy wskazują na brak rzetelnych analiz potwierdzających jej konieczność oraz groźne konsekwencje środowiskowe.

Banner protestacyjny w ROD “Granica”

Spór o zasadność inwestycji

Paszkowianka ma przebiegać przez gminy Nadarzyn, Michałowice, Pruszków i Brwinów, przecinając m.in. wsie Granica, Strzeniówka, Nowa Wieś i Kanie. Władze lokalne, takie jak burmistrz Brwinowa Arkadiusz Kosiński, przekonują, że budowa tej trasy jest niezbędna dla poprawy sytuacji komunikacyjnej. Według niego droga odciąży centra miejscowości od ruchu tranzytowego, prowadzącego do autostrady A2 i drogi krajowej 92.

Przebieg wariantu I – rysunek poglądowy z Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla zadania pn. „Budowa drogi wojewódzkiej tzw. „Paszkowianki” na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 719 do węzła drogi ekspresowej S8 „Paszków”

Przebieg wariantu II (dawnej V) – rysunek poglądowy z Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla zadania pn. „Budowa drogi wojewódzkiej tzw. „Paszkowianki” na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 719 do węzła drogi ekspresowej S8 „Paszków”

Przeciwnego zdania są jednak mieszkańcy miejscowości, przy których droga ma przebiegać, m.in. przedstawiciele Stowarzyszenia Zielona Granica, skupiającego mieszkańców wsi Granica i okolic. Prezes stowarzyszenia, Przemysław Szramowski, podkreśla, że brak jest rzetelnych analiz ruchu potwierdzających konieczność budowy Paszkowianki. Według badań wykonanych przez społeczników w latach 2019 i 2023, ruch w miejscowościach objętych inwestycją jest w zdecydowanej większości ruchem lokalnym, a nowa droga nie poprawi sytuacji.

“Z badań wynika, że ruch generowany na drogach lokalnych w tych miejscowościach, jest ruchem lokalnym generowanym przez mieszkańców. Co więcej, mieszkańcy miejscowości Granica, Kanie czy Komorów, żeby wyjechać na “Paszkowiankę” i tak będą musieli przejechać drogami lokalnymi. To jest mit, klasyczny fake news, próba uzasadnienia czegoś, co nie jest w żaden sposób udowodnione dokumentami” – mówi Szramowski.

Decyzje bez podstaw?

Kluczowym zarzutem przeciwników inwestycji jest sposób prowadzenia procesu decyzyjnego. Jak wskazuje Szramowski “ta inwestycja jest skażona pewnego rodzaju grzechem pierworodnym”. Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich (MZDW) przyjął odwrotną niż standardowa procedurę: najpierw wyznaczono przebieg drogi i jej parametry techniczne, a dopiero potem przewidziano analizy uzasadniające jej budowę. Tymczasem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stosuje odwrotną kolejność – najpierw bada zasadność inwestycji, a dopiero potem wybiera jej przebieg.

Wpływ na środowisko

Kolejnym istotnym argumentem jest zagrożenie dla środowiska naturalnego. Paszkowianka ma przebiegać przez tereny leśne, które naturalnie retencjonują wodę oraz podmokłe obszary w rejonie rzeki Zimna Woda. Jak zauważa Stowarzyszenie Zielona Granica, budowa drogi doprowadzi do osuszenia tych terenów, pogłębiając problem suszy, który w Polsce staje się coraz poważniejszym wyzwaniem.

Mokradła nad Zimną Wodą, przez które ma przebiegać Paszkowianka – okolice Kań

W kwestii wycinki lasów głosy również są podzielone. Burmistrz Brwinowa przekonuje, że wycinka drzew pod budowę Paszkowianki będzie znacznie mniejsza, niż twierdzą przeciwnicy inwestycji. Według niego, usunięte zostanie maksymalnie 9 hektarów lasu, podczas gdy Stowarzyszenie Zielona Granica szacuje straty na 10 do 25 hektarów.

Co kryje się za poparciem samorządowców?

Wątpliwości budzi również gorliwe poparcie dla inwestycji ze strony niektórych lokalnych samorządowców. Choć nie będą oni inwestorami drogi, aktywnie opowiadają się za jej budową. Przeciwnicy Paszkowianki podejrzewają, że może to wynikać z potencjalnych korzyści finansowych płynących z rozwoju infrastruktury magazynowej. Wzdłuż tras S8 i A2 w ostatnich latach powstało wiele hal spedycyjnych, a budowa nowej drogi mogłaby zwiększyć atrakcyjność terenów pod tego rodzaju inwestycje.

Szramowski unika jednak spekulacji na ten temat, podkreślając, że stowarzyszenie koncentruje się na merytorycznych argumentach i rzetelnej debacie.

Czy protest zakończy się porażką?

Mimo wieloletniego sprzeciwu mieszkańców, budowa Paszkowianki wciąż jest procedowana. Władze kontynuują prace nad decyzją środowiskową, a niektórzy lokalni samorządowcy nie przestają podkreślać konieczności realizacji inwestycji. Czy protesty mieszkańców i argumenty przeciwników Paszkowianki zostaną wysłuchane? Czas pokaże, czy jeden z najdłuższych protestów w nowoczesnej Europie znajdzie swój finał w sukcesie społeczników, czy też w realizacji kontrowersyjnej inwestycji.

— CC: @franzolot@pol.social #brwinów #brwinów_blogosfera #malawspolnota

Wiele osób przyjeżdżających do Lidla w Otrębusach zastanawia się, dlaczego na parkingu sklepu znajdują się miejsca wyglądające jak parkingowe, które są oznaczone zakazem parkowania i wygrodzone słupkami i łańcuchami. Sytuacja może wydawać się kuriozalna, jednak jej przyczyny wynikają zarówno z projektów zgłoszonych przez samego inwestora, jak i ze zgód administracyjnych wydanych dla sklepu w 2021 roku.

Geneza miejsc składowania śniegu

W 2020 roku inwestor odpowiedzialny za budowę Lidla wystąpił do burmistrza gminy Brwinów o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych (duś). Na planie przewidywanego zagospodarowania terenu wskazał miejsca oznaczono jako przestrzeń do składowania śniegu (w związku ze słabą jakością grafiki – podkreśliliśmy je zieloną ramką).

Projekt zagospodarowania terenu

Takie przeznaczenie terenu burmistrz Gminy Brwinów zatwierdził w decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych wydanej 2021 roku; w tej samej decyzji wydano również zezwolenie na “ok. 60 miejsc parkingowych”.

Już na tamtym etapie można się było zastanawiać, czy rzeczywiście na miejscach składowania śniegu zamierzano składować śnieg, czy może od początku inwestor planował inne przeznaczenie (można się domyślać jakie). Na pewno na tamtym etapie zabrakło refleksji nad projektem przedstawionym przez inwestora, czy sensowne jest utwardzanie powierzchni, na której teoretycznie śnieg powinien się topić a woda powinna być odprowadzana do gruntu.

Śnieg na betonie

Zgodnie z opiniami architektów, którym pokazywaliśmy zdjęcia inwestycji taka realizacja miejsc składowania śniegu to kuriozum. Wg nich miejsca składowania śniegu nie powinny być utwardzone, a raczej wykonane z przepuszczalnych materiałów, np. ekokratki. Zwracają uwagę na to, że prawdopodobnie te obszary (pokryte jednolitą kostką brukową) miały być użyte jako dodatkowe miejsca parkingowe.

Bałwanek na betonowym podłożu

Otwarcie Lidla i nadzwyczajne rozmnożenie miejsc parkingowych

Czy architekci mieli rację? Podczas otwarcia Lidla w Otrębusach w lipcu 2023 roku miejsca składowania śniegu zostały oznaczone jako miejsca parkingowe (widoczne na poniższym zdjęciu znaki “P” umieszczone na latarniach).

Otwarcie Lidla – miejsca składowania śniegu oznaczone jako parkingi

Otwarcie Lidla – samochody parkujące na miejscach składowania śniegu oznaczonych jako parkingi

Pomimo, że sklep oficjalnie (wg decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych) powinien dysponować ok. 60 miejscami parkingowym, Lidl nie krył się specjalnie z samowolną zmianą użytkowania miejsc składowania śniegu i w mediach podawał, że obiekt posiada 124 miejsca parkingowe:

„Nowy sklep sieci Lidl Polska w Otrębusach przy ul. Pszczelińskiej 111 ma powierzchnię sali sprzedaży wynoszącą ok. 1351 mkw. W obiekcie zatrudniono 18 osób. Placówka będzie czynna od poniedziałku do soboty w godzinach od 6:00 do 22:00, a w niedziele handlowe od 9:00 do 19:00. Zmotoryzowani klienci będą mogli korzystać z ok. 124 miejsc parkingowych - przekazali przedstawiciele sieci”.

Za: https://www.eska.pl/warszawa/nowe-sklepy-lidl-pod-warszawa-gdzie-sie-znajduja-wiemy-kiedy-wielkie-otwarcie-26-07-aa-DCwC-tSSS-PfjC.html

Reakcja burmistrza

W sierpniu 2023 roku burmistrz gminy zwrócił się do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (PINB) w Pruszkowie o weryfikację zgodności zrealizowanego zagospodarowania terenu z uzyskanymi pozwoleniami.

Pismo burmistrza do PINB w Pruszkowie

I tu należy pochwalić włodarza gminy Brwinów za stanowczą reakcję na prawdopodobne łamanie prawa.

Na wniosek burmistrza PINB w Pruszkowie przeprowadził postępowanie i w 2 kwartale 2023 roku nakazał inwestorowi wyłączenie tych miejsc z użytku parkingowego. W rezultacie pojawiły się zakazy parkowania oraz fizyczne ograniczenia dostępu.

Dlaczego w tym miejscu nie może być miejsc parkingowych? Głównie ze względu na przepisy prawa budowlanego, które regulują odległości od granic działek sąsiadujących. Określa to Rozporządzenia MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Wskazujemy na § 19. [Odległości miejsc postojowych od okien budynków oraz od granicy działki budowlanej].

Podsumowując: Absurdalne, ale zgodne z dokumentacją

Cała sytuacja budzi uzasadnione pytania o sensowność takiego rozwiązania. Z jednej strony formalnie miejsca te miały być przeznaczone na składowanie śniegu, z drugiej – ich wygląd, wykonanie i początkowe użytkowanie wskazują na coś zupełnie innego.

Czy rzeczywiście ktokolwiek przewidywał, że w tym miejscu będzie magazynowany śnieg? A może od początku chodziło o co innego? Odpowiedzi na te pytania pewnie nigdy nie poznamy, ale jedno jest pewne – na parkingu Lidla w Otrębusach śnieg zarówno latem jak i zimą ma swoje specjalne, choć nieco zagadkowe, miejsce.

Na pewno można stwierdzić jedno: na terenie Lidla w Otrębusach poprawnie wyznaczonych miejsc parkingowych jest tyle, ile przewidziano w wydanych decyzjach urzędowych – nikt niczego nie zabierał, nikt niczego nie blokował.

Przy okazji warto zauważyć inny problem. Na ciągach komunikacyjnych na terenie Lidla, panuje parkingowa wolna amerykanka... Pewnie do pierwszego (ODPUKAĆ!) nieszczęścia, gdy karetka lub straż pożarna nie będą mogły dojechać z pomocą na czas.


Przypominamy, że w dniu 5 grudnia 2024 roku Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie uchyliło decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji Lidl w Otrębusach. Więcej szczegółów

— CC: @franzolot@pol.social #brwinów #brwinów_blogosfera #malawspolnota

Dla mieszkańców Otrębus z okolic ul. Pszczelińskiej 14 lutego to nie tylko Walentynki, ale także bolesna rocznica. Dokładnie 3 lata temu (14 lutego 2022 roku), 378 osób poparło wniosek do burmistrza Gminy Brwinów o objęcie terenu wokół działki, na której powstawał Lidl, Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP). Pomimo, że formalności w tym zakresie ruszyły jeszcze w 2022 roku, sprawa ustalenie MPZP utknęła w urzędniczym marazmie, a mieszkańcy nadal są niepewni co do kształtu ich sąsiedztwa. Warto czytać do końca!

Miejscowy Plan dla okolicy Lidla jest niezbędny

MPZP zgodny z zapisami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania jest dla sąsiedztwa Lidla jedyną REALNĄ GWARANCJĄ, że w okolicy domów jednorodzinnych nie pojawią się kolejne komercyjne obiekty handlowo-usługowe, zagrażające charakterowi tej części miejscowości. Jeśli na tym terenie będą nadal obowiązywały decyzje WZ – to przy Lidlu, który stał się na tym terenie niechlubnym punktem odniesienia dla analiz urbanistycznych – takie zagrożenie jest bardzo realne. Świadczą o tym już złożone w Gminie wnioski o warunki zabudowy dla działek sąsiadujących – odkrywamy szczegóły w dalszej części tego wpisu.

Niewystarczający brak ochrony przed ekspansją zabudowy komercyjnej na tym terenie to zresztą jeden z powodów, dla których sąsiedzi Lidla podważają prawno-formalne warunki, na których powstał Lidl. Wiedzą, jakie są konsekwencje związane z lokalizacją tego obiektu, gdy dalsze planowanie przestrzenne okolicy będzie nadal realizowane w oparciu o decyzje WZ.

Nadzieje mieszkańców a zamiary urzędników

Wniosek mieszkańców z 14 lutego 2022 dosyć szybko spotkał się ze zrozumieniem Rady Miejskiej w Brwinowie. Już 26 maja tego samego roku (tj. w Dzień Matki) 20 z 20 obecnych na sesji Radnych jednomyślnie podjęło uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia MPZP dla całych północnych Otrębus (tj. na północ od ul. Warszawskiej).

Proces postępował sprawnie: w trzecim kwartale 2022 roku wybrano wykonawcę, do końca listopada można było składać wnioski… A potem na rok zapadła cisza i spokój – projektant pracował nad projektem planu.

Rok później (w 4 kwartale 2023 roku) jeden z mieszkańców wystąpił w trybie dostępu do informacji publicznej o wgląd do opracowywanego projektu MPZP, a urzędnicy gminni udostępnili projekt dokumentu. I tu mieszkańców tej okolicy spotkała niemiła niespodzianka – zamiast ochrony przed kolejnymi obiektami handlowymi, plan otwierał furtkę do ich dalszej ekspansji! Dwóm działkom sąsiadującym z Lidlem nadano oznaczenie 4U-MN, „teren usług lub zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej” z dopuszczoną powierzchnią zabudowy do 35%.

Planowane rozszerzenie funkcji działek przy Lidlu (pasiasty teren)

To niewinne „lub” w opisie przeznaczenia terenu jest w istocie tylnymi drzwiami do dalszej zabudowy handlowej lub usługowej – jak słynne „lub czasopisma” z afery Rywina. W rzeczywistości to znamienne “lub” nie daje tej okolicy żadnego zabezpieczenia przed dalszą rozbudową o kolejne obiekty, co może skutkować przekształcaniem terenu domów jednorodzinnych w rozbudowany kompleks handlowy.

I TU UWAGA Dla działek przy Lidlu przewidziano w projekcie MPZP przeznaczenie umożliwiające lokowanie na nich usług, choć:
  1. Działki te są obecnie działkami z domami jednorodzinnymi z dużym udziałem terenów zielonych.
  2. Dla działek nigdy wcześniej nie były wydane WZ dopuszczające usługi o takiej skali.
  3. W trakcie terminu składania wniosków do MPZP nie złożono żadnych wniosków na usługi na tych działkach!

O historii pojawienia się w projekcie MPZP tego znamiennego “lub” już niedługo w kolejnym wpisie. Temat jest warty uwagi.

Oznaczenie 4U-MN dla działek przy Lidlu – jakie niesie zagrożenie

Dopuszczając usługi z powierzchnią zabudowy na działce można postawić obiekt / obiekty o łącznej powierzchni zabudowy ok. 1900m2. Oprócz Lidla (który powstał na podstawie decyzji wątpliwych prawnie) nie ma tu tego typu obiektów!

Przykładowe wizualizacje oddające skalę (z porównaniem do Lidla, który na wizualizacjach ma kolor grafitowy):

Przykład: Gdyby ktoś zdecydował się na 2 osobne budynki (żółty i czerwony) na 2 pasiastych działkach

Przykład: Gdyby ktoś zdecydował się na 1 budynek (czerwony) na 2 pasiastych działkach

Gmina nabiera wody w usta

Jeszcze w grudniu 2023 roku (podczas sesji Rady Miejskiej) mieszkańcy nagłośnili Radnym to kuriozum w projekcie MPZP, do którego dotarli. Wskazali na niezgodności projektu MPZP z ich oczekiwaniami z pierwotnego wniosku. Podkreślili, że zamiast zabezpieczenia terenu, gmina de facto przygotowuje grunt pod kolejne inwestycje wielkopowierzchniowe niezgodne ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania tego obszaru i na dodatek to się dzieje na terenie Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.

Na sesji Rady Miejskiej było widać, że to odkrycie mieszkańców nie było w smak burmistrzowi. Od tego momentu w temacie MPZP dla północnych Otrębus zapadła cisza i wydaje się, że temat stał się niewygodny. Urzędnicy przestali podawać jakiekolwiek konkretne terminy, a w odpowiedzi na kolejne zapytania o termin wyłożenia projektu MPZP do publicznych konsultacji padają wymijające odpowiedzi.

Co ciekawe, jeszcze 2,5 miesiąca wcześniej (we wrześniu 2023 roku) Urząd Gminy w postanowieniu o zawieszenie postępowania o wydanie WZ dla jednego z mieszkańców pisał: “Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego podlegał już opiniowaniu i uzgodnieniu i będzie przygotowany do wyłożenia do publicznego wglądu. Stan zaawansowania prac nad projektem planu miejscowego pozwala na przyjęcie, że zostanie on uchwalony przed 24 kwietnia 2024 roku”. Pomimo tego, projekt nie został dotychczas wyłożony – od złożonej w tym postanowieniu deklaracji minęło już 18 miesięcy (co najmniej tyle samo od uzyskania wszelkich opinii i zgód innych organów).

Co warte podkreślenia – także zapisy w Raporcie o Stanie Gminy za rok 2023 sugerowały, że MPZP dla tej części Otrębus jest “przygotowywany do wyłożenia”.

Inwestorzy zacierają ręce na myśl o kolejnych zabudowach komercyjnych

Czy mieszkańcy mają powody do niepokoju? Jak najbardziej! Wnioski inwestorów o wydanie warunków zabudowy dla obiektów komercyjnych są już złożone w Urzędzie Gminy. Przewidują one kolejne obiekty usługowo-handlowe na terenach, na których stoją domy jednorodzinne.

Oto zrzut z proponowanego zagospodarowania terenu, o który wnioskuje inwestor na działkach przy Lidlu, gdzie dotychczas stoją domy:

Inwestorzy już chcą budować takie obiekty przy Lidlu

Na szczęście Urząd Gminy zawiesił postępowanie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy w związku z opracowywaniem MPZP dla tego obszaru, ale tylko do 24 października 2025. Co jest zadziwiające – w piśmie informującym inwestora o zawieszeniu postępowania urzędnicy gminni poinformowali go, jakie warunki planują w MPZP na wnioskowanych działkach. To skandal, że takie deklaracje padają pomimo tego, że MPZP nie jest jeszcze wyłożony, uchwalony i nie wiadomo jakim rezultatem sprawa się zakończy. Wyciąg z pisma z postanowieniem o zawieszeniu postępowania do inwestora tu:

Skandaliczna obietnica dla inwestora w postanowieniu o zawieszenie postępowania o wydanie WZ

Warto wspomnieć, że gdy mieszkańcy podczas opracowywania projektu MPZP próbowali dostać się do burmistrza na spotkanie w godzinach przyjęć interesantów, by rozmawiać o zabezpieczeniu tego terenu, otrzymali odmowę, bo burmistrz z nikim nie rozmawia o MPZP przy jego opracowywaniu!

Nie czas na dalszą zwłokę w zabezpieczeniu tego terenu przed ekspansją inwestycyjną

Mieszkańcy nie mają wątpliwości – ich sprawa jak do tej pory jest traktowana instrumentalnie, a ich głos jest ignorowany. Mimo licznych interwencji i jasnego stanowiska społeczności wyrażonego we wniosku z 14 lutego 2022 roku, urzędnicy dotychczas nie zrobili niczego, by te tereny zabudowy mieszkaniowej chronić przed dalszą ekspansją usług i handlu.

Czy to nie czas, aby mieszkańcy przestali być traktowani jak statyści w decyzjach dotyczących ich własnej przestrzeni? Władza powinna służyć obywatelom, a nie szukać sposobów na obchodzenie ich woli.

Wg rankingu Wspólnoty z 2022 roku Gmina Brwinów była pokryta Miejscowymi Planami w 48%, co dawało nam 192 miejsce w kategorii miasta inne. Wg GUS w 2010 roku (czyli w roku pierwszego wyboru obecnego burmistrza) Gmina była pokryta Miejscowymi Planami w 41%. Zatem przez 10-12 lat rządów burmistrza Kosińskiego obszar objęty planami zwiększył się o 7 punktów procentowych. To niezbyt optymistyczny wynik, a jak widać na przykładzie Lidla, zagospodarowanie przestrzenne odbywające się się w oparciu o decyzje o warunkach zabudowy to nie najlepsza i niezbyt przewidywalna dla mieszkańców forma planowania przestrzennego. Jak wskazuje raport NIK z ubiegłego roku (pod lupę wzięto różne urzędy gmin z Polski w latach 2019-2023) decyzje WZ to właściwie narzędzie patologiczne i odchodzenie od tego sposobu planowania przestrzennego powinno być priorytetem.

#brwinów #otrębusy #lidl #mpzp #wz #planowanieprzestrzenne #głosmieszkańców

— CC: @franzolot@pol.social #brwinów #brwinów_blogosfera #malawspolnota

Statut Gminy Brwinów: Dlaczego warto skonsultować zmiany?

W samorządzie gminnym, tak jak w każdym dobrze funkcjonującym organizmie, kluczową rolę odgrywają jasno określone zasady. W naszej gminie te zasady powinien definiować Statut Gminy Brwinów, który po latach obowiązywania wymaga aktualizacji.

Statut Gminy określa przepisy dotyczące organizacji Rady Miejskiej i jej komisji, pracy burmistrza oraz jednostek pomocniczych i organizacyjnych, a także wyznacza zakres praw mieszkańców do współdecydowania o sprawach lokalnych.

Od kilku miesięcy nad nowymi zapisami tego aktu prawa lokalnego pracuje powołana przy Radzie Miejskiej doraźna Komisja do opracowania propozycji zmiany Statutu. Jej celem jest dostosowanie dokumentu do zmieniających się realiów i wyzwań organizacyjnych gminy. Warto jednak pamiętać, że Statut nie dotyczy wyłącznie urzędników – jego zapisy mają realny wpływ na funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego. I super by było, gdyby w naszej gminie udało się te standardy ustawić na najwyższym poziomie!

Konsultacje jako fundament dobrego prawa lokalnego

W związku z już zainicjowanym procesem aktualizacji Statutu sołtysi oraz przedstawiciele lokalnych organizacji społecznych zwrócili się do Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz Przewodniczącej w/w Komisji z oficjalnym wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji społecznych w tym obszarze.

Wnioskodawcy podkreślają, że wprowadzenie nowego Statutu to doskonała okazja, by usystematyzować i wzmocnić mechanizmy partycypacji społecznej. Otwarte konsultacje pozwoliłyby mieszkańcom zgłosić uwagi i sugestie dotyczące organizacji pracy samorządu oraz zasad współpracy między burmistrzem, radnymi i społecznością lokalną.

Wniosek zawiera propozycję organizacji konsultacji w postaci otwartych spotkań, spotkań z sołtysami oraz organizacjami pozarządowymi.

Pełna treść pisma dostępna tutaj: 🔗 https://tinyurl.com/statut-konsultacje

Dlaczego warto zaangażować mieszkańców w aktualizację Statutu?

Konsultacje społeczne to nie tylko formalność, ale przede wszystkim narzędzie budowania świadomej wspólnoty lokalnej. Wydaje się, że mieszkańcy najlepiej znają wyzwania, przed którymi stoi nasza gmina – ich perspektywa może pomóc w stworzeniu zapisów, które usprawnią działanie samorządu na lata.

W wielu gminach w Polsce praktyka otwartych konsultacji sprawdziła się jako sposób na wypracowanie bardziej przejrzystych i efektywnych zasad współpracy między władzami a mieszkańcami. Czy Gmina Brwinów pójdzie w tym kierunku? Liczymy, że tak, bo każda okazja do rozmowy o kształcie lokalnej demokracji to krok w stronę bardziej świadomego i zaangażowanego społeczeństwa.

Sygnatariusze wniosku o konsultacje społeczne

  • KGW Kania
  • Fundacja Wieświejak
  • Stowarzyszenie Dziedzictwa Kulturowego i Krajobrazowego Mała Wspólnota
  • Ponad Miedzą
  • Stowarzyszenie Upowszechniania Wiedzy o Świecie “Warroza”
  • Stowarzyszenie „Dla Kotowic”
  • Sołtys Kań
  • Sołtys Otrębus
  • Sołtys Żółwina
  • Sołtys Milęcina

#Brwinów #KonsultacjeSpołeczne #DemokracjaLokalna #StatutGminy #StandardyJawności

— CC: @franzolot@pol.social #brwinów #brwinów_blogosfera #malawspolnota

Sprawa planowanego amfiteatru w Otrębusach od 2 tygodni poruszana jest w prasie. W ostatni weekend o tym zagadnieniu pisała Gazeta Wyborcza, dziś temat porusza portal o2.pl.

Mieszkańcy alarmują – to nie jest kwestia wyobrażeń czy medialnej “afery”, lecz realnego zagrożenia dla zabytkowego krajobrazu i lokalnej społeczności.

Wizualizacja koncepcji amfiteatru z projektu zamiennego

Projekt koncepcji zagospodarowania terenu z projektu zamiennego

Sołtys Otrębus: “Przeraża sposób działania władzy”

W poniedziałek, 10 lutego, Sołtys Otrębus, Katarzyna Jacniacka, powołując się na w/w artykuł Gazety Wyborczej, napisała na lokalnej grupie:

Artykuł nie wyczerpuje tematu niestety, pomija umiejscowienie w budżecie gminy Brwinów projektów budowy dróg pod amfiteatr Budowy dróg pod pretekstem zadbania o bezpieczeństwo mieszkańców Cieszę się, ze rzeczniczka Mazowsza przyznała, że brakuje dróg dojazdowych Przeraża sposób działania władzy, pomysł na zbudowanie amfiteatru, inwestycji, która odmieni bezpowrotnie krajobraz Otrębus - w środku zabytkowego parku, na skraju wpisanego do rejestru zabytków lasu w strefie chronionego krajobrazu. W imię mrzonki, chorego snu o potędze z wykorzystaniem publicznych pieniędzy wbrew woli mieszkańców

Rzecznik Mazowsza zamiast łagodzić nastroje, ironizuje

W komentarzu pod postem Sołtys Otrębus dosyć szybko odezwała się Katarzyna Pasieczna, rzecznik prasowa Mazowsza:

Jeśli usiłuje Pani wmówić mieszkańcom, że remont maleńkich, wąskich dróg w Otrębusach jest po to, żeby "Mazowsze" mogło wybudować amfiteatr, to nieświadomie bądź celowo (choć nie wiem dlaczego) wprowadza ich Pani w błąd. Proszę nie łączyć remontu ulic we wsi z budową amfiteatru, której zresztą NIE MA. Istnieje tylko w Waszej "aferze" w mediach. Każdy, kto widział drogi wokół siedziby zespołu "Mazowsze", wie, że poprawa stanu ich nawierzchni nie da absolutnie nic w kontekście ewentualnych dojazdów do dużego obiektu, jakim miałby być amfiteatr. Don Kichot także walczył z nieistniejącymi wiatrakami. Tyle że Don Kichot był postacią fikcyjną. A Wy robicie to naprawdę

Czyli mieszkańcy Otrębus walczą z czymś, co “nie istnieje”? 🤔

Problem w tym, że koncepcja już powstała… A nawet powstały dwie koncepcje – jedna na 1000 widzów, a druga na 2500 widzów...

Mieszkańcy Otrębus doskonale wiedzą, że obecnie nie ma formalnego postępowania administracyjnego i że nie ma jeszcze finansowania dla tej inwestycji. Ale czy to oznacza, że problem nie istnieje?

Fakty

  • Nie jest to tylko “plotka” – powstały dwie różne koncepcje amfiteatru.
  • W budżecie gminy Brwinów zaplanowano remont dróg w okolicach prawdopodobnej inwestycji, które mają być realizowane w standardzie KR3 (samochody ciężarowe, autokary).
  • Samorząd i PLZPiT Mazowsze oficjalnie nie wycofały się z pomysłu.

Mieszkańcy znają zbyt wiele przypadków, w których “pomysły” przechodziły w szybkim tempie do realizacji. To powód dlaczego wysyłają czytelny sygnał, że takiej inwestycji w tym miejscu nie chcą.

Czy Mazowsze wysłucha mieszkańców?

Rzecznik PLZPiT Mazowsze, w rozmowie z Gazetą Wyborczą stwierdza:

Jeśli kiedykolwiek powstanie realna koncepcja budowy, wdrożymy wszelkie procedury zgodnie z obowiązującym prawem

To właśnie to zdanie budzi największy niepokój. Pytanie nie brzmi już “czy”, tylko “kiedy”. Mieszkańcy nie chcą, aby projekt był po prostu legalny. Chcą, by liczono się z nimi – lokowanie takiej inwestycji w sąsiedztwie domów jednorodzinnych, w otulinie Lasu Młochowskiego, pośród skarbnicy różnorodnych zabytków jest kuriozalnym pomysłem.

W związku z brakiem transparentnej komunikacji ze strony PLZPiT Mazowsze, za pośrednictwem Sołtys Otrębus przekażemy do rzecznik prasowej zestaw pytań, na które jako mieszkańcy oczekujemy odpowiedzi w formie pisemnej. Liczymy na merytoryczny dialog, a nie protekcjonalne żarty z mieszkańców i ich obaw.

#brwinów #otrębusy #amfiteatr

— CC: @franzolot@pol.social #brwinów #brwinów_blogosfera #malawspolnota

Lidl w Otrębusach

Sprawa budowy Lidla w Otrębusach wciąż budzi kontrowersje, a nowe fakty wskazują na zaskakujące zaniedbania Gminy Brwinów. Okazuje się, że w sierpniu 2021 r. (tj. w przewidzianym prawem terminie) jeden z sąsiadów złożył odwołanie od decyzji o warunkach zabudowy. I choć kilka dni później wycofał swoje odwołanie, to Urząd Gminy przez ponad 3 lat nie przekazała tych dokumentów do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) w Warszawie, choć burmistrz miał taki prawny obowiązek!

Przy okazji pozostaje zagadką, czy ktoś wpłynął na mieszkańca, że ten cofnął swoje odwołanie.

Odwołanie od WZ Zdjęcie: Odwołanie mieszkańca złożone w ustawowym terminie.

Cofnięcie odwołania Zdjęcie: Cofnięcie odwołania przez mieszkańca.

Zaniedbania Gminy

Zgodnie z prawem odwołanie od decyzji o warunkach zabudowy składa się za pośrednictwem burmistrza / wójta do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO). I również w tym przypadku odwołanie oraz cofnięcie odwołania mieszkańca będącego stroną postępowania powinno było trafić niezwłocznie do SKO za pośrednictwem burmistrza Gminy Brwinów, lecz dokumenty przeleżały w Urzędzie Gminy ponad 3 lata. Nie zostały przekazane do SKO od sierpnia 2021 r. aż do października 2024 roku! Co więcej, pomimo wiedzy o wpłynięciu odwołania, burmistrz nadał decyzji WZ klauzulę ostateczności, co błędnie wszystkim sugerowało, że decyzja jest ważna i obowiązująca (ostateczna) i można na jej podstawie wystąpić i uzyskać pozwolenie na budowę.

W skutek tego rażącego błędu wszystkie organy i sądy, które dotychczas zajmowały się sprawą uważały decyzję WZ za obowiązującą, ponieważ nie wiedziały o wniesieniu odwołania (dokument nie był przekazywany w aktach sprawy!). Na jej podstawie wydane zostało nieprawidłowo pozwolenie na budowę sklepu przez Starostę Pruszkowskiego.

W 4 kwartale 2024 roku SKO w Warszawie zainteresowało się sprawą i wystąpiło do burmistrza o dokumenty. Wówczas Urząd Gminy w Brwinowie przekazał zarówno odwołanie, jak i wycofanie odwołania, dodając pismo przewodnie, pod którym podpisała się p.o. Geodeta Gminy Brwinów.

Pismo z gminy do SKO Zdjęcie: Pismo z Gminy Brwinów do SKO.

W piśmie urzędniczka tłumaczy:

  • “Wyjaśniam jednocześnie, że okoliczność wycofania odwołania przez Pana XXXX, jako dysponenta pisma, przed upływem 7 dni, w ciągu których organ I instancji jest zobligowany do przesłania odwołania wraz z aktami sprawy do organu odwoławczego, doprowadziła do błędnego przyjęcia, że nie ma konieczności przesyłania powyższego odwołania do organu II instancji.”
  • “Z tego też względu do akt spraw przesyłanych do SKO nie były dołączone ww. pisma jako oczywiście nie mające znaczenia w prowadzonych postępowaniach.”

Czy rzeczywiście te dokumenty “nie miały znaczenia”? Wręcz przeciwnie! Gmina przyznaje się do błędu („błędnego przyjęcia”), ale jednocześnie próbuje umniejszyć wagę naruszenia, sugerując, że odwołanie i jego późniejsze wycofanie były bez znaczenia dla sprawy.

Skutki błędów urzędników gminy

Brak wcześniejszego przekazania odwołania do SKO miało poważne konsekwencje. Gdyby organ nadzorczy (SKO) mógł się zająć sprawą na etapie postępowania odwoławczego, być może udałoby się wcześniej wykryć błędnie przeprowadzoną analizę urbanistyczną. Dziś wiemy już, że analiza była wadliwa ponieważ zostało to stwierdzone w ramach wcześniejszej przeprowadzonego postępowania wznowieniowego.

Przypomnijmy, że SKO oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie potwierdziły, że Urząd Gminy w Brwinowie błędnie przeprowadził analizę urbanistyczną, uwzględniając niewłaściwą szerokość frontową działki. Gdyby analiza była przeprowadzona poprawnie, Lidl pośród domów jednorodzinnych najprawdopodobniej nie miałby prawa uzyskać warunków zabudowy i decyzja WZ byłaby odmowna.

Jak wyznaczono szerokość frontową Zdjęcie: W taki sposób błędnie wyznaczono szerokość frontową.

Jak powinna być wyznaczona szerokość frontowa Zdjęcie: Tak powinna być wyznaczona szerokość frontowa.

SKO uchyliło decyzję o warunkach zabudowy

5 grudnia 2024 roku SKO uchyliło decyzję burmistrza Gminy Brwinów o warunkach zabudowy dla Lidla na skutek rozpoznania w/w odwołania mieszkańca z sierpnia 2021 roku. SKO nie zgodziło się również na cofnięcie odwołania, ponieważ SKO uznało, że decyzja burmistrza Gminy Brwinów naruszała prawo.

Decyzja SKO jest ostateczna, co oznacza, że nie istnieją warunki zabudowy dla tego obiektu. Inwestor może się odwołać do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego od tej decyzji – i jak wynika z informacji uzyskanych od SKO, już to zrobił. Nie zmienia to jednak faktu, że gmina dopuściła się zaniedbań w tej sprawie, które mogą mieć dalsze konsekwencje takie jak uchylenie pozwolenia na budowę oraz rozbiórkę Lidla.

SKO uchyliło decyzję o warunkach zabudowy Zdjęcie: Decyzja SKO o uchyleniu WZ dla Lidl.

Dotychczasowe zaniedbania dotyczące Lidla w Otrębusach

Przy inwestycji Lidla udało się wykazać wiele przypadków nieprawidłowości:

  • Brak powiadomienia bezpośredniego sąsiada inwestycji o decyzji o warunkach zabudowy (osoba ze służebnością dla działki sąsiadującej).
  • Błędnie przeprowadzona analiza urbanistyczna ze względu na błędnie wyznaczoną szerokość frontową – poszerzenie obszaru analizy doprowadziło do znalezienia obiektów o podobnym przeznaczeniu i na tej podstawie można było zbudować obiekt o takim przeznaczeniu.
  • I obecnie opisywana sprawa: Przez 3 lata gmina nie przekazała do SKO odwołania mieszkańca, co doprowadziło do wydania pozwolenia na budowę na podstawie nieostatecznej decyzji o warunkach zabudowy.

Jakoś zbyt wiele tych przypadków jak na jedną inwestycję…

Mieszkańcy z Pszczelińskiej w Otrębusach płacą cenę za błędy urzędników

Przez “błędne przyjęcie” (jak to nazywa Pani Geodeta), na skutek zaniedbań Gminy Brwinów życie mieszkańców w rejonie inwestycji uległo znacznemu pogorszeniu. Osiedle domów jednorodzinnych, położone w Warszawskim Obszarze Chronionego Krajobrazu, dziś zmaga się z:

  • wzmożonym ruchem samochodowym,
  • hałasem, zwłaszcza w godzinach porannych i wieczornych,
  • uciążliwym oddziaływaniem światłem, które zakłóca spokój okolicznych domów.

Warto przypomnieć, że teren, na którym stanął Lidl, w Studium Zagospodarowania Przestrzennego jest przeznaczony pod zabudowę jednorodzinną. Jak to możliwe, że na takim terenie powstała wielkopowierzchniowa inwestycja komercyjna?

Sprawa Lidla w Otrębusach pokazuje, jak zaniedbania urzędników wpływają na losy lokalnych społeczności. Także apelujemy: bądźcie czujni w swojej okolicy, bo nie wiadomo, co w Waszym sąsiedztwie za chwilę się przytrafi.


Przypominamy, że w imieniu mieszkańców sprawę prowadzi Kancelaria Radcy Prawnego Macieja Sławińskiego: https://www.facebook.com/kancelariaslawinski

— CC: @franzolot@pol.social #brwinów #brwinów_blogosfera #malawspolnota

Nasze logo

W skrócie mówi się o nas “Mała Wspólnota”, choć w rzeczywistości pełna nazwa naszego stowarzyszenia brzmi: Stowarzyszenie Dziedzictwa Kulturowego i Krajobrazowego Mała Wspólnota.

Działamy na terenie gminy Brwinów, a w szczególności leży nam na sercu nasza ukochana wieś - Otrębusy.

Nasza działania obejmują m.in.:

  1. Propagowanie postaw obywatelskich i prospołecznych
  2. Kontrolowanie władz samorządów terytorialnych z przestrzegania przepisów prawa
  3. Prowadzenia działań na rzecz ochrony przyrody i zabytków, zachowania unikalnego charakteru miast i wsi, w szczególności miejscowości Otrębusy i Gminy Brwinów
  4. Inicjowanie, podejmowanie i wspieranie inicjatyw społecznych, obywatelskich, kulturalnych, edukacyjnych, gospodarczych, proekologicznych, prozdrowotnych, sportowych podejmowanych na rzecz dobra publicznego i polepszenia warunków życia mieszkańców

Czytajcie nas, będziemy tu podejmować tematy ważne społecznie, czasami trudne, ale o których warto mówić.

Nasze działania możecie śledzić na co dzień na facebooku: https://www.facebook.com/Mala.Wspolnota.Otrebusy

Jeśli chcecie skontaktować się z nami, to możecie pisać tu: mala.wspolnota.otrebusy@gmail.com

— CC: @franzolot@pol.social #brwinów #brwinów_blogosfera #malawspolnota