Mała Wspólnota

Statut Gminy Brwinów: Dlaczego warto skonsultować zmiany?

W samorządzie gminnym, tak jak w każdym dobrze funkcjonującym organizmie, kluczową rolę odgrywają jasno określone zasady. W naszej gminie te zasady powinien definiować Statut Gminy Brwinów, który po latach obowiązywania wymaga aktualizacji.

Statut Gminy określa przepisy dotyczące organizacji Rady Miejskiej i jej komisji, pracy burmistrza oraz jednostek pomocniczych i organizacyjnych, a także wyznacza zakres praw mieszkańców do współdecydowania o sprawach lokalnych.

Od kilku miesięcy nad nowymi zapisami tego aktu prawa lokalnego pracuje powołana przy Radzie Miejskiej doraźna Komisja do opracowania propozycji zmiany Statutu. Jej celem jest dostosowanie dokumentu do zmieniających się realiów i wyzwań organizacyjnych gminy. Warto jednak pamiętać, że Statut nie dotyczy wyłącznie urzędników – jego zapisy mają realny wpływ na funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego. I super by było, gdyby w naszej gminie udało się te standardy ustawić na najwyższym poziomie!

Konsultacje jako fundament dobrego prawa lokalnego

W związku z już zainicjowanym procesem aktualizacji Statutu sołtysi oraz przedstawiciele lokalnych organizacji społecznych zwrócili się do Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz Przewodniczącej w/w Komisji z oficjalnym wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji społecznych w tym obszarze.

Wnioskodawcy podkreślają, że wprowadzenie nowego Statutu to doskonała okazja, by usystematyzować i wzmocnić mechanizmy partycypacji społecznej. Otwarte konsultacje pozwoliłyby mieszkańcom zgłosić uwagi i sugestie dotyczące organizacji pracy samorządu oraz zasad współpracy między burmistrzem, radnymi i społecznością lokalną.

Wniosek zawiera propozycję organizacji konsultacji w postaci otwartych spotkań, spotkań z sołtysami oraz organizacjami pozarządowymi.

Pełna treść pisma dostępna tutaj: 🔗 https://tinyurl.com/statut-konsultacje

Dlaczego warto zaangażować mieszkańców w aktualizację Statutu?

Konsultacje społeczne to nie tylko formalność, ale przede wszystkim narzędzie budowania świadomej wspólnoty lokalnej. Wydaje się, że mieszkańcy najlepiej znają wyzwania, przed którymi stoi nasza gmina – ich perspektywa może pomóc w stworzeniu zapisów, które usprawnią działanie samorządu na lata.

W wielu gminach w Polsce praktyka otwartych konsultacji sprawdziła się jako sposób na wypracowanie bardziej przejrzystych i efektywnych zasad współpracy między władzami a mieszkańcami. Czy Gmina Brwinów pójdzie w tym kierunku? Liczymy, że tak, bo każda okazja do rozmowy o kształcie lokalnej demokracji to krok w stronę bardziej świadomego i zaangażowanego społeczeństwa.

Sygnatariusze wniosku o konsultacje społeczne

  • KGW Kania
  • Fundacja Wieświejak
  • Stowarzyszenie Dziedzictwa Kulturowego i Krajobrazowego Mała Wspólnota
  • Ponad Miedzą
  • Stowarzyszenie Upowszechniania Wiedzy o Świecie “Warroza”
  • Stowarzyszenie „Dla Kotowic”
  • Sołtys Kań
  • Sołtys Otrębus
  • Sołtys Żółwina
  • Sołtys Milęcina

#Brwinów #KonsultacjeSpołeczne #DemokracjaLokalna #StatutGminy #StandardyJawności

— CC: @franzolot@pol.social #brwinów #brwinów_blogosfera #malawspolnota

Sprawa planowanego amfiteatru w Otrębusach od 2 tygodni poruszana jest w prasie. W ostatni weekend o tym zagadnieniu pisała Gazeta Wyborcza, dziś temat porusza portal o2.pl.

Mieszkańcy alarmują – to nie jest kwestia wyobrażeń czy medialnej “afery”, lecz realnego zagrożenia dla zabytkowego krajobrazu i lokalnej społeczności.

Wizualizacja koncepcji amfiteatru z projektu zamiennego

Projekt koncepcji zagospodarowania terenu z projektu zamiennego

Sołtys Otrębus: “Przeraża sposób działania władzy”

W poniedziałek, 10 lutego, Sołtys Otrębus, Katarzyna Jacniacka, powołując się na w/w artykuł Gazety Wyborczej, napisała na lokalnej grupie:

Artykuł nie wyczerpuje tematu niestety, pomija umiejscowienie w budżecie gminy Brwinów projektów budowy dróg pod amfiteatr Budowy dróg pod pretekstem zadbania o bezpieczeństwo mieszkańców Cieszę się, ze rzeczniczka Mazowsza przyznała, że brakuje dróg dojazdowych Przeraża sposób działania władzy, pomysł na zbudowanie amfiteatru, inwestycji, która odmieni bezpowrotnie krajobraz Otrębus - w środku zabytkowego parku, na skraju wpisanego do rejestru zabytków lasu w strefie chronionego krajobrazu. W imię mrzonki, chorego snu o potędze z wykorzystaniem publicznych pieniędzy wbrew woli mieszkańców

Rzecznik Mazowsza zamiast łagodzić nastroje, ironizuje

W komentarzu pod postem Sołtys Otrębus dosyć szybko odezwała się Katarzyna Pasieczna, rzecznik prasowa Mazowsza:

Jeśli usiłuje Pani wmówić mieszkańcom, że remont maleńkich, wąskich dróg w Otrębusach jest po to, żeby "Mazowsze" mogło wybudować amfiteatr, to nieświadomie bądź celowo (choć nie wiem dlaczego) wprowadza ich Pani w błąd. Proszę nie łączyć remontu ulic we wsi z budową amfiteatru, której zresztą NIE MA. Istnieje tylko w Waszej "aferze" w mediach. Każdy, kto widział drogi wokół siedziby zespołu "Mazowsze", wie, że poprawa stanu ich nawierzchni nie da absolutnie nic w kontekście ewentualnych dojazdów do dużego obiektu, jakim miałby być amfiteatr. Don Kichot także walczył z nieistniejącymi wiatrakami. Tyle że Don Kichot był postacią fikcyjną. A Wy robicie to naprawdę

Czyli mieszkańcy Otrębus walczą z czymś, co “nie istnieje”? 🤔

Problem w tym, że koncepcja już powstała… A nawet powstały dwie koncepcje – jedna na 1000 widzów, a druga na 2500 widzów...

Mieszkańcy Otrębus doskonale wiedzą, że obecnie nie ma formalnego postępowania administracyjnego i że nie ma jeszcze finansowania dla tej inwestycji. Ale czy to oznacza, że problem nie istnieje?

Fakty

  • Nie jest to tylko “plotka” – powstały dwie różne koncepcje amfiteatru.
  • W budżecie gminy Brwinów zaplanowano remont dróg w okolicach prawdopodobnej inwestycji, które mają być realizowane w standardzie KR3 (samochody ciężarowe, autokary).
  • Samorząd i PLZPiT Mazowsze oficjalnie nie wycofały się z pomysłu.

Mieszkańcy znają zbyt wiele przypadków, w których “pomysły” przechodziły w szybkim tempie do realizacji. To powód dlaczego wysyłają czytelny sygnał, że takiej inwestycji w tym miejscu nie chcą.

Czy Mazowsze wysłucha mieszkańców?

Rzecznik PLZPiT Mazowsze, w rozmowie z Gazetą Wyborczą stwierdza:

Jeśli kiedykolwiek powstanie realna koncepcja budowy, wdrożymy wszelkie procedury zgodnie z obowiązującym prawem

To właśnie to zdanie budzi największy niepokój. Pytanie nie brzmi już “czy”, tylko “kiedy”. Mieszkańcy nie chcą, aby projekt był po prostu legalny. Chcą, by liczono się z nimi – lokowanie takiej inwestycji w sąsiedztwie domów jednorodzinnych, w otulinie Lasu Młochowskiego, pośród skarbnicy różnorodnych zabytków jest kuriozalnym pomysłem.

W związku z brakiem transparentnej komunikacji ze strony PLZPiT Mazowsze, za pośrednictwem Sołtys Otrębus przekażemy do rzecznik prasowej zestaw pytań, na które jako mieszkańcy oczekujemy odpowiedzi w formie pisemnej. Liczymy na merytoryczny dialog, a nie protekcjonalne żarty z mieszkańców i ich obaw.

#brwinów #otrębusy #amfiteatr

— CC: @franzolot@pol.social #brwinów #brwinów_blogosfera #malawspolnota

Lidl w Otrębusach

Sprawa budowy Lidla w Otrębusach wciąż budzi kontrowersje, a nowe fakty wskazują na zaskakujące zaniedbania Gminy Brwinów. Okazuje się, że w sierpniu 2021 r. (tj. w przewidzianym prawem terminie) jeden z sąsiadów złożył odwołanie od decyzji o warunkach zabudowy. I choć kilka dni później wycofał swoje odwołanie, to Urząd Gminy przez ponad 3 lat nie przekazała tych dokumentów do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) w Warszawie, choć burmistrz miał taki prawny obowiązek!

Przy okazji pozostaje zagadką, czy ktoś wpłynął na mieszkańca, że ten cofnął swoje odwołanie.

Odwołanie od WZ Zdjęcie: Odwołanie mieszkańca złożone w ustawowym terminie.

Cofnięcie odwołania Zdjęcie: Cofnięcie odwołania przez mieszkańca.

Zaniedbania Gminy

Zgodnie z prawem odwołanie od decyzji o warunkach zabudowy składa się za pośrednictwem burmistrza / wójta do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO). I również w tym przypadku odwołanie oraz cofnięcie odwołania mieszkańca będącego stroną postępowania powinno było trafić niezwłocznie do SKO za pośrednictwem burmistrza Gminy Brwinów, lecz dokumenty przeleżały w Urzędzie Gminy ponad 3 lata. Nie zostały przekazane do SKO od sierpnia 2021 r. aż do października 2024 roku! Co więcej, pomimo wiedzy o wpłynięciu odwołania, burmistrz nadał decyzji WZ klauzulę ostateczności, co błędnie wszystkim sugerowało, że decyzja jest ważna i obowiązująca (ostateczna) i można na jej podstawie wystąpić i uzyskać pozwolenie na budowę.

W skutek tego rażącego błędu wszystkie organy i sądy, które dotychczas zajmowały się sprawą uważały decyzję WZ za obowiązującą, ponieważ nie wiedziały o wniesieniu odwołania (dokument nie był przekazywany w aktach sprawy!). Na jej podstawie wydane zostało nieprawidłowo pozwolenie na budowę sklepu przez Starostę Pruszkowskiego.

W 4 kwartale 2024 roku SKO w Warszawie zainteresowało się sprawą i wystąpiło do burmistrza o dokumenty. Wówczas Urząd Gminy w Brwinowie przekazał zarówno odwołanie, jak i wycofanie odwołania, dodając pismo przewodnie, pod którym podpisała się p.o. Geodeta Gminy Brwinów.

Pismo z gminy do SKO Zdjęcie: Pismo z Gminy Brwinów do SKO.

W piśmie urzędniczka tłumaczy:

  • “Wyjaśniam jednocześnie, że okoliczność wycofania odwołania przez Pana XXXX, jako dysponenta pisma, przed upływem 7 dni, w ciągu których organ I instancji jest zobligowany do przesłania odwołania wraz z aktami sprawy do organu odwoławczego, doprowadziła do błędnego przyjęcia, że nie ma konieczności przesyłania powyższego odwołania do organu II instancji.”
  • “Z tego też względu do akt spraw przesyłanych do SKO nie były dołączone ww. pisma jako oczywiście nie mające znaczenia w prowadzonych postępowaniach.”

Czy rzeczywiście te dokumenty “nie miały znaczenia”? Wręcz przeciwnie! Gmina przyznaje się do błędu („błędnego przyjęcia”), ale jednocześnie próbuje umniejszyć wagę naruszenia, sugerując, że odwołanie i jego późniejsze wycofanie były bez znaczenia dla sprawy.

Skutki błędów urzędników gminy

Brak wcześniejszego przekazania odwołania do SKO miało poważne konsekwencje. Gdyby organ nadzorczy (SKO) mógł się zająć sprawą na etapie postępowania odwoławczego, być może udałoby się wcześniej wykryć błędnie przeprowadzoną analizę urbanistyczną. Dziś wiemy już, że analiza była wadliwa ponieważ zostało to stwierdzone w ramach wcześniejszej przeprowadzonego postępowania wznowieniowego.

Przypomnijmy, że SKO oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie potwierdziły, że Urząd Gminy w Brwinowie błędnie przeprowadził analizę urbanistyczną, uwzględniając niewłaściwą szerokość frontową działki. Gdyby analiza była przeprowadzona poprawnie, Lidl pośród domów jednorodzinnych najprawdopodobniej nie miałby prawa uzyskać warunków zabudowy i decyzja WZ byłaby odmowna.

Jak wyznaczono szerokość frontową Zdjęcie: W taki sposób błędnie wyznaczono szerokość frontową.

Jak powinna być wyznaczona szerokość frontowa Zdjęcie: Tak powinna być wyznaczona szerokość frontowa.

SKO uchyliło decyzję o warunkach zabudowy

5 grudnia 2024 roku SKO uchyliło decyzję burmistrza Gminy Brwinów o warunkach zabudowy dla Lidla na skutek rozpoznania w/w odwołania mieszkańca z sierpnia 2021 roku. SKO nie zgodziło się również na cofnięcie odwołania, ponieważ SKO uznało, że decyzja burmistrza Gminy Brwinów naruszała prawo.

Decyzja SKO jest ostateczna, co oznacza, że nie istnieją warunki zabudowy dla tego obiektu. Inwestor może się odwołać do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego od tej decyzji – i jak wynika z informacji uzyskanych od SKO, już to zrobił. Nie zmienia to jednak faktu, że gmina dopuściła się zaniedbań w tej sprawie, które mogą mieć dalsze konsekwencje takie jak uchylenie pozwolenia na budowę oraz rozbiórkę Lidla.

SKO uchyliło decyzję o warunkach zabudowy Zdjęcie: Decyzja SKO o uchyleniu WZ dla Lidl.

Dotychczasowe zaniedbania dotyczące Lidla w Otrębusach

Przy inwestycji Lidla udało się wykazać wiele przypadków nieprawidłowości:

  • Brak powiadomienia bezpośredniego sąsiada inwestycji o decyzji o warunkach zabudowy (osoba ze służebnością dla działki sąsiadującej).
  • Błędnie przeprowadzona analiza urbanistyczna ze względu na błędnie wyznaczoną szerokość frontową – poszerzenie obszaru analizy doprowadziło do znalezienia obiektów o podobnym przeznaczeniu i na tej podstawie można było zbudować obiekt o takim przeznaczeniu.
  • I obecnie opisywana sprawa: Przez 3 lata gmina nie przekazała do SKO odwołania mieszkańca, co doprowadziło do wydania pozwolenia na budowę na podstawie nieostatecznej decyzji o warunkach zabudowy.

Jakoś zbyt wiele tych przypadków jak na jedną inwestycję…

Mieszkańcy z Pszczelińskiej w Otrębusach płacą cenę za błędy urzędników

Przez “błędne przyjęcie” (jak to nazywa Pani Geodeta), na skutek zaniedbań Gminy Brwinów życie mieszkańców w rejonie inwestycji uległo znacznemu pogorszeniu. Osiedle domów jednorodzinnych, położone w Warszawskim Obszarze Chronionego Krajobrazu, dziś zmaga się z:

  • wzmożonym ruchem samochodowym,
  • hałasem, zwłaszcza w godzinach porannych i wieczornych,
  • uciążliwym oddziaływaniem światłem, które zakłóca spokój okolicznych domów.

Warto przypomnieć, że teren, na którym stanął Lidl, w Studium Zagospodarowania Przestrzennego jest przeznaczony pod zabudowę jednorodzinną. Jak to możliwe, że na takim terenie powstała wielkopowierzchniowa inwestycja komercyjna?

Sprawa Lidla w Otrębusach pokazuje, jak zaniedbania urzędników wpływają na losy lokalnych społeczności. Także apelujemy: bądźcie czujni w swojej okolicy, bo nie wiadomo, co w Waszym sąsiedztwie za chwilę się przytrafi.


Przypominamy, że w imieniu mieszkańców sprawę prowadzi Kancelaria Radcy Prawnego Macieja Sławińskiego: https://www.facebook.com/kancelariaslawinski

— CC: @franzolot@pol.social #brwinów #brwinów_blogosfera #malawspolnota

Nasze logo

W skrócie mówi się o nas “Mała Wspólnota”, choć w rzeczywistości pełna nazwa naszego stowarzyszenia brzmi: Stowarzyszenie Dziedzictwa Kulturowego i Krajobrazowego Mała Wspólnota.

Działamy na terenie gminy Brwinów, a w szczególności leży nam na sercu nasza ukochana wieś - Otrębusy.

Nasza działania obejmują m.in.:

  1. Propagowanie postaw obywatelskich i prospołecznych
  2. Kontrolowanie władz samorządów terytorialnych z przestrzegania przepisów prawa
  3. Prowadzenia działań na rzecz ochrony przyrody i zabytków, zachowania unikalnego charakteru miast i wsi, w szczególności miejscowości Otrębusy i Gminy Brwinów
  4. Inicjowanie, podejmowanie i wspieranie inicjatyw społecznych, obywatelskich, kulturalnych, edukacyjnych, gospodarczych, proekologicznych, prozdrowotnych, sportowych podejmowanych na rzecz dobra publicznego i polepszenia warunków życia mieszkańców

Czytajcie nas, będziemy tu podejmować tematy ważne społecznie, czasami trudne, ale o których warto mówić.

Nasze działania możecie śledzić na co dzień na facebooku: https://www.facebook.com/Mala.Wspolnota.Otrebusy

Jeśli chcecie skontaktować się z nami, to możecie pisać tu: mala.wspolnota.otrebusy@gmail.com

— CC: @franzolot@pol.social #brwinów #brwinów_blogosfera #malawspolnota