Archiwum Gminy Brwinów

Znaleziome w odmętach internetu, książkach, korpomediach. Ciekawostki z przeszłości o życiu w Gminie Brwinów. Stare wpisy władz gminy. Aby nie przepadło!

Artykuł Marzeny Suchockiej ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego z 2018 r. opisuje przebudowę alei lipowej wzdłuż ulicy Pszczelińskiej, gdzie starano się pogodzić modernizację drogi z ochroną drzewostanu. Drzewa przydrożne pełnią wiele ważnych funkcji, m.in. poprawiają komfort jazdy, wpływają pozytywnie na zdrowie, zwiększają bioróżnorodność, poprawiają bilans wodny i oczyszczają środowisko.

Pierwotny projekt przebudowy zakładał wycinkę 93 drzew, co wywołało protesty mieszkańców. W wyniku interwencji społeczności lokalnej, organizacji społecznych, projektantów i dendrologów, podjęto działania mające na celu zachowanie jak największej liczby drzew. Jedną z zaangażowanych osób była mieszkanka Otrębus Malwina Kuhn.

Zastosowano różne rozwiązania inżynieryjne, takie jak trasowanie drogi między drzewami, zwężenie jezdni w sąsiedztwie najcenniejszych drzew, zastosowanie krawężników o obniżonej wysokości i wodoprzepuszczalnych nawierzchni 1. W miejscach, gdzie usunięto drzewa, posadzono nowe lipy.

Dzięki tym działaniom udało się ocalić aleję starych drzew, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo użytkownikom drogi. Artykuł podkreśla, że realizacja inwestycji drogowych powinna uwzględniać inwentaryzację i waloryzację drzewostanu oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań projektowych.

— CC: @brwinow@info.brwinow.gmina.pl #brwinów #archiwum

Od 08 marca 2025 r. przez 13 dni na społecznym kanale informacyjnym trwała ankieta dla mieszkańców i użytkowników Fediwersum.

Drogie mieszkanki i mieszkańcy Gminy Brwinów oraz wszyscy użytkownicy #fediwersum . Czy uważacie, że urząd w gminie powinien prowadzić swój promocyjny fanpejdż na #facebook ? Ps. Chętnie poczytamy uzasadnienie. :)

Wzięły w niej udział 44 osoby. Wyniki:

  • Tak 12 głosów
  • Nie 41 głosów
  • Nie wiem 1 głos

Komentarze:

  • Tak, tak długo jak są tam odbiorcy/zainteresowani mieszkańcy powinien. Przy czym w żaden sposób nie powinno to być jedyne źródło. Dobrą — moim zdaniem —– praktykę promuje @icd „publikuj u siebie, rozpowszechniaj wszędzie”. Czyli jak rozumiem w Waszym przypadku artykuł na stronach urzędowych i linki do niego tak samo na fb jak w fedi i gdziekolwiek są jacyś ludzie. A sama strona gdzie trafiają publikacje powinna generować RSS z tymi odnośnikami.

  • tak, ale o ile w pierwszej kolejności podmiot realizuje ważniejsze formy publikacji strona internetowa, bip, rss, a później otwarte media społecznościowe jak np. Mastodon, a na końcu big tech

  • Powinien “również” prowadzić fanpage, ale nie wyłącznie. Czyli te same treści na facebooku, mastodonie, stronie www (przez RSS) itd. Tak żeby każdy mógł śledzić jak mu pasuje.

  • Na fejzbuku nadal jest znacznie więcej potencjalnych odbiorców, więc z promocją niestety nadal warto tam. Natomiast można regularnie dorzucać, że więcej szczegółów na głównym kanale gminy, tu link do fedi.

  • Główny kanał gminy to BIP i ten powinien zawierać wszystkie informacje łatwo dostępne dla każdego bezpośrednio i via RSS. Media społecznościowe są po to, żeby utrzymać kontakt. Trzasnąć sobie ankietkę, przedyskutować bieżączkę. Ale informacje muszą być łatwo dostępne cały czas także archiwalne… idea SM idzie tu w przeciwnym kierunku. Był o BIPach podcast Watchdoga warto posłuchać.

  • Jak dla mnie, to strona internetowa gminy / miasta / powiatu powinna być centrum informacyjnym (coś na wzór lokalnej prasy) i to od niej powinny iść wszystkie pingi na wszelakie społecznościówki czyli RSS / Fedi / FB / BlueSky. z naciskiem na RSS. Wtedy nikt nie byłby ograniczony z powodu np. braku konta na FB czy tam X-nazi- portalu. Edit: czym innym jest kampania promocyjna danego obozu władzy w ww. samorządach. Doskonale było to widać w zeszlym roku ;)

— CC: @brwinow@info.brwinow.gmina.pl #brwinów #archiwum

Wpis radnego Adama Adamczyka na portalu facebook z dnia 20.03.2025

Dziś miałem okazję uczestniczyć w plenarnym spotkaniu Rady Miejskiej – to dla mnie zupełnie nowa forma pracy radnego. Jak jednak twierdzi pan Burmistrz, takie spotkania odbywają się 2-3 razy w każdej kadencji (cóż, chyba na wcześniejsze nie byłem zapraszany… 😅).

Głównym tematem była propozycja zmian w statucie Gminy. Okazuje się, że ten dokument reguluje przede wszystkim relacje między organami Gminy, więc – zgodnie z interpretacją prawną – nie wymaga konsultacji społecznych. 😅 Chyba tylko w naszej gminie. Inaczej jest ze statutami sołectw, które bezpośrednio dotyczą mieszkańców i podlegają obowiązkowym konsultacjom. 🤷‍♂️

📌 Ciekawostka: Grupa społeczników wnioskująca o konsultacje społeczne dla nowego statutu według Przewodniczącego Rady zniekształciła przepisy, przez co otrzymała odmowę. Ale! Nadal mogą składać swoje wnioski do nowego statutu, nawet bez znajomości jego projektu – bo jak usłyszeliśmy na spotkaniu: „sztuką jest składać wnioski do funkcjonującego statutu”. 🤷‍♂️

— CC: @brwinow@info.brwinow.gmina.pl #brwinów #archiwum

Źródło: “Zielone Brygady. Pismo Ekologów” nr 3 (93), Marzec '97 Dostęp 13.03.2025: http://www.zb.eco.pl/zb/93/raport.htm

Społeczny Komitet Mieszkańców przeciw spalarni śmieci w gminie Brwinów

Moszna jest małą wioską w gminie Brwinów, wciśniętą między miejskie wysypisko Pruszkowa a jedną z nieukończonych budowli ery gierkowskiej – Elektrociepłownię Pruszków II. Już od kilku lat chodziły po okolicy słuchy o planach urządzenia spalarni śmieci na terenie elektrociepłowni.

Trudno było zweryfikować te pogłoski ze względu na prowadzoną przez władze gminy politykę nieinformowania wyborców o ważnych sprawach lokalnych. Ostatnio jednak wydało się, że władze Brwinowa prowadzą postępowanie lokalizacyjne “instalacji termicznej utylizacji odpadów” w Mosznej.

W odpowiedzi na to zagrożenie 25.2.97 powstał w Brwinowie Społeczny Komitet Mieszkańców przeciw Spalarni Śmieci. Członkami-założycielami są mieszkańcy Brwinowa i przyległych miejscowości, którzy nie życzą sobie takich urządzeń w sąsiedztwie. Komitet będzie bezlitośnie zwalczał piromanię i wytrwale popierał wprowadzenie proekologicznych metod rozwiązywanie problemów odpadów. Na zebraniu założycielskim byli obecni weterani zmagań ze spalarnią z ul. Zabranieckiej w Warszawie – zapowiedziano utworzenie warszawskiej koalicji antyspalarniowej. Komitet dziękuje Biuru Obsługi Ruchu Ekologicznego z Warszawy i Towarzystwu Naukowemu Prawa Ochrony Środowiska z Wrocławia za pomoc prawną.

Kontakt: Katarzyna Tyszko Chopina 42 05-840 Brwinów 0-22/729-58-95 0-22/621-44-91 recal@free.polbox.pl

— CC: @brwinow@info.brwinow.gmina.pl #brwinów #archiwum

Kopia notatki opublikowana na oficjalnym fanpejdżu na platformie Facebook Arkadiusza Kosińskiego Burmistrza Gminy Brwinów od 21.11.2010 r. Zmodyfikowana przez operatora konta 14.03.2021 r.

zrzut

Źródło: https://www.facebook.com/notes/643999126297899/ Dostęp: 13.03.2025

Wchodząc na spotkanie brwinowskich stowarzyszeń z burmistrzem, nie spodziewałem się, że będę musiał je prowadzić. Okazało się, że musiałem pełnić rolę rozjemcy pomiędzy wzajemnie na siebie pokrzykującymi burmistrzem Andrzejem Guzikiem i Panem Stefanem Wolcendorfem – Prezesem Koła Związku Piłsudczyków w Brwinowie. Jednocześnie starałem się dbać o kulturę dyskusji kilkunastu innych osób... Nie było to łatwe zadanie.

W sercu brwinowskiego rynku, na skwerku przed kościołem stoją dwa pomniki: Niepodległości oraz Armii Krajowej. Renowacji rynku nie da się zrobić bez wprowadzania pewnych zmian: zdawałoby się, że to normalna rzecz i prosta sprawa... Jednak nie. Trzeba znać podstawowe informacje związane z tymi pomnikami. Planując ich przebudowę, projektant i urzędnicy nie pomyśleli (cyt.: “bo przepisy tego nie nakazują”), że należałoby skonsultować te plany z prężnie działającymi brwinowskimi organizacjami kombatanckimi. Choć Pomnik Niepodległości wpisany jest do rejestru zabytków, zabrakło uzgodnień z konserwatorem. I tak oto powstał konflikt: zaprojektowano obrócenie Pomnika Niepodległości z płaskorzeźbą Piłsudskiego, choć tradycyjnie – na pomnikach budowanych w dwudziestoleciu międzywojennym – Piłsudski patrzy na wschód, oczekując stamtąd nieprzyjacielskiej napaści. Można ten pomnik przesunąć, ale przekręcać – już nie.

Projektant nie wiedział również, że Pomnik AK to nie tylko dwa kamienne głazy zwieńczone głową orła w koronie, ale również specjalnie ułożony dookoła bruk, który symbolizuje kamienie wyrywane na powstańcze barykady. Nie pomyślał również o tym, że przed pomnikami odbywają się uroczystości patriotyczne: ustawiane są poczty sztandarowe, składane są wieńce i wiązanki a obstawienie pomnika ławkami od frontu blokuje do niego dostęp. Długo by opowiadać o innych wadach zaproponowanych rozwiązań...

Szczęściem udało się tak poprowadzić spotkanie, że doszliśmy do wspólnych wniosków. Projektant uznał większość uwag i obiecał zaproponować zmiany, które spełniałyby oczekiwania brwinowskich społeczników. A przecież nie byłoby całego tego zamieszania, gdyby na etapie projektowania poważnie i po partnersku potraktowano opinie mieszkańców, którym leżą na sercu tradycje niepodległościowe i patriotyczne.

pomnik Pomnik Niepodległości: tu brwinowianie składają kwiaty 11 listopada i 3 maja. Tu świętujemy nasze rocznice.

pomnik Rynek wygląda dziś jak plac budowy.

Arkadiusz Kosiński

— CC: @brwinow@info.brwinow.gmina.pl #brwinów #archiwum

Uchwała nr XLV/484/2005 z dnia 31 października 2005r. Rady Miejskiej w Brwinowie w sprawie przyjęcia Kodeksu Etyki Radnego Gminy Brwinów.

Na podstawie skanu oryginału ze strony: https://bip.brwinow.pl/api/files/65457

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) Rada Miejska w Brwinowie na wniosek Komisji Statutowej uchwala co następuje:

§1

Uchwala się Kodeks Etyki Radnego Gminy Brwinów, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§2

Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie Gminy Brwinów, w szczególności na tablicach urzędowych Gminy Brwinów i Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Brwinów.

Podpisane: Przewodniczący Rady Miejskiej w Brwinowie Sławomir Rakowiecki oraz Radca Prawny Jolanta Tarasiuk

Preambuła

Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro gminy i jej Mieszkańców” (art. 23a ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 roku).

Mając na względzie jak najlepsze wykonywanie zadań i obowiązków radnego określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym chwala się Kodeks Etyki Radnego Rady Miejskiej w Brwinowie oparty na fundamentalnych wartościach: uczciwości, sprawiedliwości, szacunku, prawdzie, godności.

§1. Zasady ogólne

  1. Kodeks wyznacza standardy postępowania radnego gminy w związku z pełnieniem przez niego służby publicznej oraz wykonywaniem zadań niezwiązanych bezpośrednio z tą służbą, a mających wpływ na zaufanie obywateli do działania instytucji publicznych.

  2. Zasady określone w niniejszym kodeksie winny być stosowane przez każdego radnego gminy

  3. Radny gminy powinien kierować się troską o dobro i pomyślność Ojczyzny i wspólnoty samorządowej gminy Brwinów, obowiązującym porządkiem prawnym i ogólnie przyjętymi zasadami etycznymi.

§2. Zasady wykonywania mandatu radnego

  1. W wykonywaniu mandatu radny kieruje się w szczególności zasadami:

    • bezinteresowności,
    • rzetelności,
    • odpowiedzialności,
    • jawności,
    • dbałości o interes publiczny,
    • uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami
    • dbałości o dobre imię Rady Miejskiej w Brwinowie.
  2. Radny powinien kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy Brwinów. Nie powinien wykorzystywać swojej funkcji w celu uzyskania korzyści dla siebie i osób bliskich oraz przyjmować korzyści, które mogłyby mieć wpływ na jego działalność jako radnego (zasada bezinteresowności).

  3. Radny podczas wypełniania zadań publicznych, w sprawach tego wymagających, powinien kierować się kryteriami merytorycznymi (zasada rzetelności).

  4. Radny sprawując funkcje publiczne odpowiada przed wspólnotą samorządową za swoje decyzje oraz działania. Powinien poddać się obowiązującym go procedurom wyjaśniającym i kontrolnym (zasada odpowiedzialności).

  5. Przy podejmowaniu decyzji radny powinien, w możliwie najszerszym zakresie, postępować w sposób dostępny dla opinii publicznej. Powinien podawać uzasadnienie swoich decyzji. W przypadku istnienia związku interesu osobistego z decyzją podejmowaną na posiedzeniach komisji lub rady, jest obowiązany do ujawnienia tego związku (zasada jawności). Radny w sytuacji powstania konfliktu interesów między interesem publicznym, a prywatnym osób trzecich dba, aby został on rozstrzygnięty na korzyść interesu publicznego (zasada dbałości o interes publiczny).

  6. W kontaktach z obywatelami radny zachowuje się uprzejmie, jest pomocny i życzliwy, przestrzega zasad zachowania właściwych człowiekowi o wysokiej kulturze osobistej. Udziela obywatelom wyczerpujących informacji o realizacji zadań publicznych na rzecz wspólnoty samorządowej, którą reprezentuje (zasada uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami).

  7. Radny powinien unikać zachowań, które mogą godzić w dobre imię Rady Miejskiej w Brwinowie. Powinien pełnić funkcję z szacunkiem dla godności i poglądów innych osób oraz poczuciem godności własnej (zasada dbałości o dobre imię Rady Miejskiej w Brwinowie).

  8. Radny obowiązany jest do znajomości przepisów prawa będących podstawą wykonywania mandatu.

  9. Radny respektuje zasadę podziału kompetencji organów gminy, nie ingeruje w kompetencje organu wykonawczego i dba o suwerenność organu stanowiącego.

  10. Radny podnosi swoje kwalifikacje związane z wykonywaniem zadań publicznych poprzez udział w szkoleniach, kursach itp. w zakresie działania samorządu terytorialnego.

§3. Postanowienia końcowe

  1. Radny gminy Brwinów powinien przestrzegać przepisów niniejszego kodeksu i kierować się jego zasadami.
  2. Przewodniczący Rady Miejskiej w Brwinowie upowszechnia treści zawarte w kodeksie wśród radnych, społeczności lokalnej oraz w mediach.

Podpisane: Przewodniczący Rady Miejskiej w Brwinowie Sławomir Rakowiecki

— CC: @brwinow@info.brwinow.gmina.pl #brwinów #archiwum

Byliście kiedyś na sesji Rady Miejskiej w Brwinowie?

Gościnny post Małej Wspólnoty Stowarzyszenia Dziedzictwa Kulturowego i Krajobrazowego z portalu FB

Jeśli nie, to warto – to tam wybrani przez nas przedstawiciele decydują o kierunkach rozwoju gminy, rozdzielają budżet, uchwalają miejscowe plany zagospodarowania i podejmują decyzje, które wpływają na codzienne życie mieszkańców naszej gminy.

Zwykle idę tam z ekscytacją (tak było też i dzisiaj w przypadku Sesji nr XII) – w końcu poruszane są tam istotne sprawy, które dotyczą nas wszystkich. Ekscytacja trwa mniej więcej do momentu zakończenia głosowania nad uchwałami. Potem zaczyna się część, która – w teorii – powinna być najbardziej interesująca: „Sprawy wniesione i wolne wnioski”...

To moment, w którym radni i mieszkańcy mogą zadawać pytania i sygnalizować problemy. W każdej turze pada kilkanaście, czasem kilkadziesiąt pytań. Burmistrz wszystko skrzętnie notuje, słucha… Każdy wnoszący sprawę ma maksymalnie 3 minuty na swoją wypowiedź lub zadanie pytania.

A potem nadchodzi chwila burmistrza.

Tu zaczyna się swoisty spektakl. W jednym, nieprzerwanym monologu odnosi się do wszystkich wątków naraz, płynnie przechodząc od jednej kwestii do drugiej. Upiększa, rozbudowuje, zagłębia się w detale, czasem dokłada dodatkowe wątki. Odpowiedzi trwają i trwają… Słuchacze próbują się skupić i śledzić wątki… Zwykle wypowiedź burmistrza w danym wątku rodzi kolejne pytania... Możliwość dopytania na gorąco? Właściwie zerowa, bo przestrzeń do dyskusji jest ograniczana… Gdy w trakcie wypowiedzi burmistrza ktoś próbuje zadać pytanie, natychmiast zostaje upomniany przez Przewodniczącego. Regulamin nie pozwala mieszkańcom na zadawanie pytań ad vocem.

Tak oto zamiast dynamicznej debaty, mamy jednostronny wykład.

  • Czy to sposób na wyczerpanie słuchaczy?
  • Czy to plenum partii, czy samorządowa rozmowa o realnych problemach?
  • Czy to wykład burmistrza, czy jeszcze posiedzenie sesji Rady Miejskiej?

Panie Przewodniczący, drodzy Radni – może czas to zmienić?

Może warto dać mieszkańcom i radnym szansę na prawdziwą, merytoryczną dyskusję? Samorząd to dialog, a nie jedynie przestrzeń na wystąpienia włodarza bez możliwości reakcji. Bo jeśli mieszkańcy przychodzą z pytaniami, to zasługują też na realny dialog, a nie szarpaną wołowinę w 5 smakach. Dziś bobry miksowały się z kontenerami na używaną odzież, zanieczyszczona rzeka z drogami w standardzie KR3, dziedzictwo krajobrazowe z wywozem choinek po świętach...

Jeśli tu dotarłeś, zapraszam do dyskusji pod postem...

Czy u Was w gminie wygląda to lepiej? Podpowiedzcie naszej Radzie Miejskiej, jak to robić lepiej...

— CC: @brwinow@info.brwinow.gmina.pl #brwinów #archiwum